• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Sissy Boy breidt uit: “Vier winkels in België en vijf in Nederland”

Sissy Boy breidt uit: “Vier winkels in België en vijf in Nederland”

Door Anne Buis

bezig met laden...

Scroll down to read more

Retail |INTERVIEW

Het jaar 2016 staat voor Sissy Boy in het teken van versneld groeien. Er komen maar liefst vier Sissy Boy-winkels bij in België. De nieuwe vestigingen zullen in de komende drie maanden geopend worden in Hasselt, Gent, Brugge en Knokke. En daar blijft het niet bij; ook in Nederland komen er dit jaar minimaal vijf nieuwe winkels bij van het lifestyle- en modemerk. Tevens gaat in september het nieuwe hoofdkantoor in Amsterdam-Noord open. Dat laat CEO Victor van Nieuwenhuizen weten aan FashionUnited.

“2016 is een belangrijk jaar voor de groei. Door de zware tijden in de retail ontstaan er nu prachtige kansen en daar gaan we graag in mee,” vertelt Van Nieuwenhuizen. Voor al in België wordt het retailnetwerk flink uitgebreid. Sissy Boy had tot nu toe maar een winkel in Antwerpen, en daar komen nu 4 winkels met tenminste 500 vierkante meter bij.

“Hoewel de uitbreiding voor iets later in het jaar op de planning stond, ging het zo goed met de omzet van de winkel in Antwerpen dat we er heel veel vertrouwen in hadden. Ook de online orders in België gingen al heel hard,” aldus de CEO. De opening in Knokke staat gepland voor half juni, en wordt eind juni gevolgd door de winkel in Gent. In Brugge gaat de winkel half augustus open. De winkel in Hasselt is begin april al open gegaan.

Sissy Boy lanceert samen met partners een miniwarenhuis in Gent

“De vestigingen in Brugge en Gent zullen in de oude postkantoren geopend worden, dat wordt zo gaaf,” vertelt Van Nieuwenhuizen enthousiast. Alle vier de winkels worden grote flagshipstores van de keten. “De winkel in Hasselt draait al als een tierelier,” zegt Van Nieuwenhuizen trots. “De Hasseltse vestiging zit naast de kerk. Tijdens de Paasmis heeft de koster zijn zegen uitgesproken over de winkel, en de burgemeester was aanwezig bij de opening.”

De vestiging in Gent is een bijzonder project, vertelt de CEO. “Het postkantoor in Gent heeft een oppervlakte van 2.000 vierkante meter. We betrekken het pand samen met andere partners, zo komen ook Men at Work en Skin Cosmetics in het oude postkantoor.” De keuze voor Men at Work als partner was eenvoudig, want deze merken komen ook uit de koker van investeringsmaatschappij Varova. “De andere partijen zullen producten verkopen die bij ons niet verkrijgbaar zijn. Samen worden we een miniwarenhuis: lifestyle, horeca en mode van Sissy Boy, denim van Men at Work, beauty van Skin Cosmetics en nog horecapartner,” zegt Van Nieuwenhuizen blij. “Het is een hele bijzondere stap voor ons, en ook Gent en België.” In de kelder komt een vestiging van Albert Heijn en op de eerste verdieping komt een boutique hotel. Wie het horecagedeelte voor zijn rekening gaat nemen is nog niet bekend, daar wordt nog over onderhandeld. Volgens de CEO zijn er ‘verschillende potentiële horecapartners’ die interesse hebben.

De keuze voor het oprichten van een miniwarenhuis past goed bij Sissy Boy. Het mode- en lifestylemerk was naar eigen zeggen namelijk de eerste concept store ooit, toen het werd opgericht in 1983. Van Nieuwenhuizen: “Dat concept store-achtige zat er dus al heel lang in bij ons, het zit in ons DNA.”

”Winkelpanden met cultureel erfgoed zorgen voor beleving”

Het besluit om het concept Sissy Boy verder uit te rollen in België lag er al langer. Na het succes van Nederland lag de uitbreiding ook wel voor de hand, erkent Van Nieuwenhuizen. “Gent, Brugge, Knokke en Hasselt… dat waren ook alle plekken die we graag wilden,” zegt de CEO.

De keuze voor de Vlaamse steden was logisch volgens Van Nieuwenhuizen; er komen namelijk veel toeristen naar deze steden en die doelgroep wil Sissy Boy graag bedienen. “We zien in onze winkels in Adam, Maastricht, Arnhem, Groningen, Bergen, dat het verkoopaandeel van toeristen stijgt. Zij kopen graag bij ons. Onze winkel in Antwerpen verkoopt ook voor een groot deel aan toeristen.” Een uitbreiding naar toeristische plaatsen in België was daarom een logische keuze. “Het zijn echte kunststeden met veel bezoekers. Er komen zo’n 18 miljoen toeristen per jaar naar Gent en Brugge en die zijn goed voor zo’n 3 miljoen hotelovernachtingen. Brugge heeft bijvoorbeeld met 2 miljoen overnachtingen meer toeristen in de stad dan Antwerpen. Wij verwachten dat wij in deze steden succesvol zullen zijn, mede dankzij de toeristen.”

Bovendien zijn alle nieuwe locaties voorzien van cultureel erfgoed, wat volgens de CEO zorgt voor ‘extra beleving’. Van Nieuwenhuizen: “Antwerpen hadden we al; dat is natuurlijk een prachtige stad met veel relevante retail, en daarnaast is er ook veel cultureel erfgoed. In Gent en Brugge zitten we in de oude postkantoren, die zijn zo mooi. Knokke is ook geweldig; een beetje het ‘Bergen van België’.” In Nederland zijn panden met cultureel erfgoed overigens een stuk schaarser, geeft de CEO toe. “We zitten al in een aantal rijksmonumenten, zoals in Bergen, Zwolle, Amsterdam, Maastricht en Den Bosch, maar verder kom je eigenlijk niet.”

Sissy Boy valt sinds een aantal jaar onder Varova, de investeringsmaatschappij waar onder meer ook Gsus, Men at Work en Kings of Indigo onder vallen. “De aanwezigheid van Varova heeft onze groei enorm versneld; dat maakt het makkelijker om uit te breiden in België. De stap naar Brugge ging bijvoorbeeld sneller door het succes van de winkel van Men at Work en ook voor de winkel in Gent werken we actief samen,” licht Van Nieuwenhuizen toe.

CEO Sissy Boy: ”Je moet er scherp in zitten in België”

De markt in België is een goede uitdaging voor Sissy Boy. Van Nieuwenhuizen: “Je moet er veel scherper in zitten in België, daar is namelijk geen leegstand zoals in Nederland. Zulke vestigingen zijn zeker geen cadeautje.” Hoeveel moeten de winkels in België het komende jaar opleveren? Van Nieuwenhuizen is even stil en rekent dan hardop: “Zo’n tien tot twaalf miljoen euro, zeg maar twee tot drie miljoen per vestiging in het eerste jaar, daar zou ik hartstikke blij mee zijn. En dat is dan exclusief e-commerce.”

Hoewel drie van de vier nieuwe winkels nog geopend moeten worden, denkt Van Nieuwenhuizen al na over verdere uitbreiding. “Qua Vlaanderen zitten we wel vol denk ik. Deze vier steden en de toeristen als grote doelgroep zijn wel genoeg in de streek. We gaan eerst ‘leren over België’, kijken hoe alles gaat. Daarna hopen we uit te kunnen breiden naar Franstalig België.” Momenteel wordt daar al consumenten onderzoek naar gedaan.Tevens wordt er gekeken naar uitbreiding in Duitsland als nieuwe afzetmarkt en zijn we net onze Duitse website begonnen.” Ook wordt er binnenkort wereldwijd bezorgd via de webwinkel van Sissy Boy.

Nieuw hoofdkantoor voor Sissy Boy in Amsterdam

Ook in Nederland zit Van Nieuwenhuizen niet stil. Het winkelnetwerk in Nederland wordt ook uitgebreid; er zullen in 2016 rond de 5 winkels bijkomen, onder andere in Oisterwijk, Eindhoven en Amsterdam. “Het is nog niet helemaal bekend waar de Amsterdamse vestiging komt, daar werken we nog aan,” licht de CEO toe. In Eindhoven opent eind juni een nieuwe winkel op het station.

Door de snelle groei was er een nieuw hoofdkantoor nodig, en die wordt in september geopend in Amsterdam-Noord, vertelt de CEO, die benadrukt iets ‘heel bijzonders te gaan bouwen’. Het nieuwe hoofdkantoor zit vlakbij de andere hoofdkantoren van onder meer Men at Work, Gsus en Tumble ‘N Dry, die ook onder de paraplu van Varova vallen. “Het wordt een beetje campusachtig, met veel andere retailers in de buurt,” vertelt hij. “Er komen een winkel in het pand, je kunt er straks lekker lunchen en zelfs yoga doen.” De logistiek van Sissy Boy zal daarnaast het komende jaar worden ondergebracht in Arnhem, net als alle andere onderdelen van Varova Fashion.

Al met al gaat het hard met Sissy Boy. Hoewel Van Nieuwenhuizen menig uur in de auto doorbrengt om Sissy Boy in België en Nederland nog meer op de kaart te zetten, spreekt hij enthousiast en onvermoeibaar over alle plannen. “Het gaat goed, zelfs nu de markt op zijn gat ligt eigenlijk. Het is leuk dat er bij Sissy Boy zoveel innovatie en groei is.”

Beeld: Sissy Boy, Public Domain Pictures, Skyscrapercity

Sissy Boy