• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • TWOL24: ‘Een collectief platform is belangrijk voor ontwerpers’

TWOL24: ‘Een collectief platform is belangrijk voor ontwerpers’

Door Tessa Guntlisbergen

bezig met laden...

Scroll down to read more
Retail|INTERVIEW

Een platform bieden aan onafhankelijke ontwerpers, fotografen en andere creatievelingen die ontwikkelingen in slow fashion en de groeiende populariteit van niche labels volgen. Dat is het innovatieve concept van The Way of Living 24, oftewel TWOL24, een platform dat onlangs werd gelanceerd. FashionUnited sprak met initiatiefnemer Jurriaan Bakker, tevens oprichter van het inmiddels opgeheven Blend Magazine.

Je bent tien jaar geleden begonnen met lifestylemagazine Blend, dat een podium bood aan ontwerpers. Het idee achter TWOL24 is ongeveer hetzelfde. Wat is de connectie tussen Blend en TWOL24?

”TWOL24 is eigenlijk voortgekomen uit Blend. Toen de markt voor papieren media na tien jaar moeilijk werd, moest het tijdschrift noodgedwongen stoppen. Toevallig kwam ik op dat moment een oude vriendin tegen, Claudia Heika, een expert op het gebied van technologie. Samen gingen we nadenken over de mogelijkheid om een soortgelijk digitaal platform op te richten. We zagen veel kansen online.”

Wat is het voordeel van online ten opzichte van papier?

”Hoewel ik nog steeds een voorliefde heb voor papier, heb je met online tegenwoordig meer mogelijkheden. Een tijdschrift is toch eenrichtingsverkeer. Je biedt iets aan, maar krijgt er niets voor terug. Internet is interactief.”

Waarom de wil om ontwerpers een podium te bieden?

”Ontwerpers uit de slow fashion industrie hebben meestal geen tijd en geld om zich online te presenteren. Dat is een onderdeel waarin TWOL24 ze kan helpen, zeker met de connecties die zijn ontstaan uit Blend. Onafhankelijke ontwerpers zijn op dit moment nog vaak erg lokaal bezig. Maar de wereld ligt nu aan hun voeten. Met de huidige mogelijkheden op het gebied van technologie en logistiek, en met onze hulp om ze een platform te bieden, kunnen we een grotere markt gaan bedienen.”

Er zijn al veel ontwerpers, waaronder de Nederlandse Marga Weimans, Vlieger & Vandam en MaryMe-JimmyPaul, aangesloten bij het platform, net als designers uit landen als Australië, Hongarije en de Verenigde Staten. Wat hebben de ontwerpers precies gemeen?

”Ten eerste zijn het niet alleen jonge, aanstormende talenten die TWOL24 representeert. Het gaat om ontwerpers die slow fashion vertegenwoordigen, dus dat zijn ook wat bekendere merken. We selecteren de designers zelf. Daarbij houden we ons niet strict aan een bepaalde stijl, maar ze mogen niet fast fashion zijn. Ze moeten onafhankelijk zijn en mogen dus niet aangesloten zijn bij een groot merk of modehuis.”

Maar de naam van het platform is wel geïnspireerd op een modehuis.

”Dat klopt, The Way of Living is gebaseerd op een uitspraak van Coco Chanel: ‘Fashion has to do with the way we live’. Dat inspireerde ons heel erg, want het idee dat mode niet alleen over kleding gaat, maar een manier van leven is, was ook de gedachte achter Blend Magazine.”

Waarom waren ontwerpers bereid zich aan te sluiten bij TWOL24?

”Anderhalf jaar geleden zijn Claudia en ik begonnen met het werven van ontwerpers. Om ze mee te krijgen in een nieuw platform, moesten we de kracht ervan bewijzen. We merkten dat onafhankelijke ontwerpers heel selectief zijn, ze vinden het erg belangrijk met wie ze worden geassocieerd. Voor hen is een collectief platform heel krachtig. Als individu staan ze niet zo sterk, maar wel als andere ontwerpers om ze heen staan.”

TWOL24 heeft als doel dat aangesloten ontwerpers financieel zo min mogelijk risico lopen. Hoe wordt daarvoor gezorgd?

”Nu brengt het platform vooral vraag en aanbod bij elkaar, dus het is door ontwerpers, voor consumenten. Maar designers willen niet alleen hun producten aan de man brengen, een andere uitdaging voor hen is de voorfinanciering van collecties. Daarmee gaan wij ze helpen. De ontwerpers zijn nu nog erg traditioneel en brengen hun sample collecties bijvoorbeeld naar winkels, maar daarmee lopen ze teveel risico. Daarom wordt TWOL24 een soort crowdfundingsplatform. Ontwerpers kunnen hun samples online zetten en wanneer retailers geïnteresseerd zijn, kunnen ze daarop intekenen en een aanbetaling doen. Bij het behaalde doelbedrag realiseren ontwerpers dan daadwerkelijk de collectie. Dat maakt het financieel minder risicovol.”

TWOL24 is actief in 26 landen wereldwijd, waaronder Taiwan, Mexico, België, Groot-Brittannië en Japan. Is de focus even sterk op alle landen?

”Nee. We richten ons nu vooral op de Verenigde Staten, omdat dat het land is van de grote getallen en verder is met e-commerce dan bijvoorbeeld Nederland. Daar werken we dan ook samen met affiliate partners en bloggers. Het is een spannende markt, want daar heb je Black Friday, Cyber Monday en binnenkort de feestdagen.”

Dus TWOL24 werkt samen met bloggers?

”Bloggers zijn momenteel een belangrijk instrument voor ons. Vroeger waren PR-bureaus invloedrijk, nu zijn het juist de bloggers. In Nederland werken we samen met onder andere Chapter Friday, Anna Rike en Mode Rosa. We merken dat bloggers het platform interessant vinden, omdat ze op zoek zijn naar unieke content. Door alleen te schrijven over grote merken als Chanel, zullen ze niet groot worden. Bloggers moeten ergens voor staan en dat kan op TWOL24.”

De prijzen op het platform variëren enorm, van een paar sokken voor 10 euro tot enkellaarzen van 1.300 euro. Wat voor doelgroep spreekt TWOL24 aan?

”We hebben ons businessmodel gebaseerd op een bedrag van gemiddeld 250 dollar dat klanten besteden. Die prijs is best hoog, maar we zijn ook geen platform voor fast fashion. Consumenten kunnen bij ons evenmin verwachten dat ze hun pakketje de volgende dag al in huis hebben, want de ontwerpers versturen de bestelling zelf naar de klant. Daarnaast is het door de diversiteit van het platform lastig te bepalen wat de doelgroep is, want die is heel breed. We verkopen niet alleen kleding, maar ook fietsen, lifestyleproducten en illustraties.”

Wat is het geheim van het succes van TWOL24 voor de ontwerpers?

”Gek genoeg zijn er geen alternatieven. In Nederland heb je wel Etsy, maar daar kan iedere huisvrouw zich bij aansluiten. Wij zijn echt een ander platform, want niet iedereen kan er zomaar op. Ontwerpers zijn dus vooral blij met de exclusiviteit en de andere geselecteerde ontwerpers die naast ze staan.”

Past het platform in deze tijd?

”Ja, heel goed. Aan de ene kant worden consumenten steeds bewuster en begrijpen ze dat er aan een T-shirt van 5 euro een luchtje zit. Ze zijn daardoor bereid meer te betalen voor bepaalde producten. Aan de andere kant willen ze tegenwoordig het verhaal achter artikelen of ontwerpers weten. Dan weten ze waarvoor ze betalen. Daarom gaan we de komende tijd meer doen aan storytelling, dus vertellen wie de ontwerper is, waar de stoffen vandaan komen. Wanneer een consument weet dat een bepaalde ontwerper zelf naar een fabriek in Italië is afgereisd, wordt duidelijk waarom een bepaald bedrag wordt gevraagd. We hebben nu de tijd mee, als we het platform tien jaar geleden hadden willen lanceren, was het te vroeg geweest. Toen waren consumenten nog niet zo bewust.”

twol24