• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • V&D kiest voor de Nederlandse vrouw en lokaal ondernemerschap

V&D kiest voor de Nederlandse vrouw en lokaal ondernemerschap

Door Anne Buis

bezig met laden...

Scroll down to read more

Aan het begin van het jaar leek het erop dat het gedaan was met V&D, maar dankzij een huurakkoord was het warenhuis voorlopig gered. Toch is het duidelijk dat er iets moet veranderen bij V&D. Daarom heeft het warenhuis een nieuwe koers gepresenteerd. Het assortiment gaat veranderen, en de focus verhuist naar de regionale behoeftes. Een beter inkoopbeleid, in combinatie met structurele loon- en huurkostenverlaging moeten het warenhuis weer winstgevend maken in 2017.

De ‘waren’ moeten relevanter worden voor de klant, en het ‘huis’ moet meer inspireren en voor een betere beleving zorgen. V&D moet zichzelf en het fenomeen ‘warenhuis’ opnieuw uitvinden, stelt het bedrijf. Zo wil het meer klanten naar de winkel en de webshop trekken. CEO John van Ent: “In meer dan zestig Nederlandse centra worden onze winkels weer ‘de winkel van de stad’. De marktplaats en de ontmoetingsplek, een aantrekkelijk huis dat het bezoeken waard is, met aantrekkelijke waren die het kopen waard zijn.”

V&D: focus op vrouwelijke klant en lokaal inkoopbeleid

Het warenhuis richt zich vanaf nu op de grote middengroep mannen en –vooral- vrouwen in de werkende leeftijd die ook kinderen hebben. Het mode-assortiment wordt actueler door het vaker te verversen en ook wordt de prijs-kwaliteitverhouding verbeterd. “We doen het nog altijd goed in heren- en kindermode maar hebben in de afgelopen jaren terrein verloren in damesmode & lifestyle. De Nederlandse vrouw staat daarom weer centraal in het nieuwe V&D,” zegt Lilian Vos, buying director bij V&D.

De rekken moeten volhangen met eigen merken en andere merken 'waarvoor je speciaal naar V&D komt', stelt het warenhuis. Zo zal de V&D aan de Amsterdamse Kalverstraat meer souvenirs voor toeristen hebben en zal er in Groningen een fanshop van FC Groningen komen. In grote steden zullen allochtone klanten bij het warenhuis terecht kunnen voor producten rond het Suikerfeest, meldt RTL Nieuws. Daarbij wordt de inkoop meer afgestemd op lokale en regionale behoeftes en krijgen bedrijfsleiders meer ruimte voor lokaal ondernemerschap. Lokale bedrijfsleiders kunnen straks meer aangeven welk assortiment ze in hun winkel willen en hoe de winkel moet worden ingericht, afgestemd op de behoefte van de klant.

Tevens gaat het warenhuis de presentatie van de ‘waren’ aantrekkelijker maken; er komt een betere ‘routing’, meer ruimte tussen de spullen en ook worden de combinaties van producten logischer. De parterre wordt de ‘homepage’ van de winkel, waar ook extra aandacht wordt besteed aan winkelbeleving. Eerder maakte het warenhuis al bekend een samenwerkingsverband aan te gaan met Sanoma, en de parterre zou dan gebruikt gaan worden voor evenementen.

Nieuwe V&D-koers wordt getest in Almere, Amstelveen en online

In de komende maanden worden de nieuwe plannen getest in de zogeheten ‘test-winkels’: Almere, Amstelveen en de webshop. Deze winkels worden uitgerust met online tools zoals terminals en iPads. De app en de webshop krijgen ook een update. Tevens worden diverse campagnes vernieuwd en eigen merk worden uitgebreid; Mart Visser krijgt een office wear-lijn en het merk LIV wordt uitgebreid met een premium- en plussize-lijn. Ook gaat V&D meer samenwerken met vloggers en bloggers, laat het warenhuis weten. Volgens jaar komt er een speciaal Health & Leisure-concept, bestaande uit sport- en outdoor kleding, schoenen, hardware, gadgets en etenswaar.

Het warenhuis begon een maand geleden met het peilen van de mening van de klanten, via blijmet.vd.nl. Ook werd er hard gebrainstormd met de medewerkers van V&D. Het leverde duizenden ideeën en suggesties op, zegt het warenhuis. “Een aantal daarvan kunnen we op korte termijn invoeren, andere vragen meer tijd.”

Loonoffer en huurakkoord blijven essentieel bij nieuwe koers V&D

Volgens het warenhuis kan V&D in 2017 weer winst maken, ‘uitgaande van een structurele huur- en loonkostenverlaging en de verwachte margeverbetering als gevolg van toegenomen inkoopefficiëntie’. Hierbij wordt geen rekening gehouden met een omzetstijging door de nieuwe koers. Tegelijkertijd meldt V&D dat het proces voor een structurele loon- en huurverlaging nog niet is afgerond. Wel zet het warenhuis zich in ‘om zoveel mogelijk winkels open te houden en medewerkers in dienst te houden’. Als het niet lukt om het loonoffer van 5,8 procent door te voeren zal er een flinke reorganisatie doorgevoerd worden om 10 miljoen euro te besparen. “De loonkosten moeten hoe dan ook omlaag,” aldus Van der Ent tijdens de persconferentie. Om hoeveel mensen het dan gaat, kon hij niet zeggen.

Begin dit jaar verkeerde V&D in zwaar weer door grote financiële problemen. Dankzij een huurakkoord met de verhuurders, een extra kapitaalinjectie van 60 miljoen euro en een kredietverruiming van de banken lukte het V&D net om het hoofd boven water te houden. Het geplande loonoffer van 5,8 procent moest begin dit jaar worden doorgevoerd, maar de rechter zette er een streep door. V&D ging daarop in hoger beroep, en deze zaak dient eind van de maand.

V&D