Winkels zonder producten: de toekomst van retail?
bezig met laden...
Volgens online medium Quart zijn er steeds meer merken die de 'un-store' omarmen, wat inhoudt dat op de retaillocatie geen voorraad van producten wordt aangehouden. Deze winkels distantiëren zich van traditionele merchandise-en verkoopmodellen en focussen zich nu op klantbetrokkenheid, voorlichting over producten en service.
Van productverkoop naar een service model voor engagement en klantloyaliteit.
Het Amerikaanse warenhuis Nordstrom opende in oktober dit jaar het ‘un-store’-concept Nordstrom Local: een 900 vierkante meter (3000 square foot) tellend pand in het gebied West Hollywood in de stad Los Angeles. Opvallend is het zeer geringe aantal producten op de winkelvloer.
In plaats daarvan biedt het de consument winkelgemak. Aangezien de grote retaillocaties van Nordstrom door het chaotische verkeer in LA lastig bereikbaar zijn, biedt Nordstrom Local diensten als persoonlijke styling, aanpassingen ter plekke, bestellingen afhalen in de winkel, retourneren, manicures, en ook koffie, drankjes en wijn.
De winkel heeft geen eigen voorraad, maar kan binnen enkele uren voor items uit nabijgelegen winkels zorgen. Naast de 'styling suite' zijn er acht paskamers.
Nordstrom’s vice-president en hoofd van het lokale initiatief, Shea Jensen, verklaarde in een persbericht het volgende: “Terwijl het retaillandschap in een ongekend tempo blijft veranderen, zijn er ook zaken waarvan we weten dat het onveranderd blijft, zoals de voorkeur van de consument voor service, snelheid en gemak. We weten dat de consument het steeds drukker en drukker heeft, en wilden daarom onze beste diensten aanbieden op een gunstige locatie die in hun behoeften voorziet. Nieuwe manieren om met klanten in contact te komen is belangrijker dan ooit tevoren.”
Vorig jaar opende de Nederlandse lingerieketen Lincherie een fysieke winkel in Amsterdam waar consumenten alleen de mogelijkheid hadden om producten te passen. Klanten hebben toegang tot een high-tech paskamer, waarbij met een digitale spiegel de juiste BH-maat bepaald wordt. Producten kunnen besteld worden door middel van een tablet, waarna het product binnen 48 uur wordt opgestuurd.
Kleinere winkels hebben beperkingen met betrekking tot de voorraad
“Alle modellen en maten zijn beschikbaar om te passen,” aldus de uitleg van Lincherie. “En vooral dat is best uniek, aangezien normale winkels vaak alleen een gelimiteerde selectie aan maten en modellen kunnen laten zien.”
Lincherie’s retail manager Annelies Braeckman: “Met ons netwerk van meer dan 35 winkels hebben we al veel Nederlandse vrouwen weten te bereiken, maar tegelijkertijd zien we dat steeds meer vrouwen hun lingerie online bestellen. Dat is waarom we een unieke paskamer-service hebben bedacht, gecombineerd met het gemak van online winkelen.”
De transitie van een Point of Sale naar een Point of Engagement wordt ook genoemd in het rapport Retail richting 2030: Retail Rules, gebaseerd op onderzoek uitgevoerd in opdracht van INretail door adviesbureau Q&A. "De functie van de fysieke winkel is in transitie. De primaire functie was altijd transactie gericht op de overdracht van een product. Veel winkels kunnen zich niet langer focussen op transactie als enige doel. De functie van de winkel zal veranderen van een plek waar de transactie plaatsvindt, in een plek waar attractie plaatsvindt. Een plek met sterke aantrekkingskracht waar de consumenten graag komen. Retailers kunnen dit realiseren door waarde toe te voegen op gebied van experience en expertise.“
Een voorbeeld, of 'inspiratiecase', dat INretail geeft is Made.com. De online winkel heeft een showroom op het Rokin: hier kan men de producten als meubels, bedden, verlichting en textiel voelen, testen en uitkiezen. Via tablets kan de klant meer informatie en de prijs van een product krijgen, en een verlanglijstje opstellen. Elke klant gaat met lege handen naar buiten.
Dit artikel verscheen eerder op FashionUnited.uk. Vertaling en bewerking: Arjan Ranjbar
Beeld: Nordstrom Local