Zalando overweegt fysieke winkels te openen in grote steden
bezig met laden...
Een Zalando-winkel in Londen, Parijs of Berlijn; het zou in de toekomst zomaar kunnen. De e-tailer overweegt flagshipstores te openen in grote steden. Dat zegt board member Rubin Ritter in een interview met het Duitse Manager Magazin.
“We hebben echte fans in de grote steden die veel tijd bij ons doorbrengen en veel bestellen,” zegt Rubin Ritter tegen het magazine. “Het zou interessant voor ze kunnen zijn het merk ook offline te ervaren.”
De e-tailer is al langer bezig met groeien in de breedte en werkt aan offline zichtbaarheid. Zo werd er in 2015 al een tijdelijk warenhuis geopend in het voormalige Kaufhaus-pand in Berlijn. Dat deed de e-tailer in 2012 overigens ook al. Toen werden er outlets in Berlijn, Frankfurt en Keulen geopend. Recentelijk keek Zalando nog naar panden in het centrum van Düsseldorf. In de outlets kunnen klanten hun gekochte producten retourneren, maar er worden ook restpartijen kleding en andere items verkocht. Volgens Zalando draait het in de flagshipstores meer om merkbeleving.
In 2015 kocht Zalando de zo goed als failliete vakbeurs Bread & Butter, waarbij de beurs veranderde in een modefestival voor consumenten. Dat was de eerste stap richting de offline verkoop. Vorig jaar startte Zalando al met lokale verkoop via winkeliers. Recentelijk nam de online speler basketbalspecialist Kickz over.
Zalando overweegt producten in 3D te printen
Zalando denkt ook hard na over het 3D-printen van mode. “Het zou een groot voordeel zijn als we in staat zouden zijn om de best verkopende van Berlijn opnieuw te printen,” zegt Ritter. Hij laat weten ook na te denken over het printen van kleine en middelgrote modemerken. “3-D printers zouden een belangrijk onderdeel van ons operationeel systeem kunnen worden, als aanvulling op onze logistieke en fulfillment mogelijkheden.” Zalando investeert al langer in andere technologische bedrijven, om de technologische potentie van het modeplatform te vergroten. Zo pompte Zalando geld in het Zwitserse bedrijf Fashwell. Door middel van beeldanalyse-software kan het bedrijf kledingstukken herkennen.
In 2016 zag Zalando de omzet met 23 procent stijgen naar 3,6 miljard euro. Het aantal klanten steeg met 11 procent naar 20 miljoen. Bijna 2 miljard mensen bezochten de webwinkel, waarbij het aantal bezoeken via tablets, mobiele websites en apps met 65,6 procent steeg. Het aantal actieve consumenten steeg in een jaar tijd met 2 miljoen naar 19,9 miljoen gebruikers. De consumenten plaatsten meer orders dan vorig jaar: 69,2 miljoen tegenover 55,3 miljoen orders in 2015.
“Sterke groei vraagt non-stop investeringen,” zei co-CEO Rubin Ritter toen in reactie op de jaarcijfers. “Nu we de technologie en het operationele systeem bouwen om de Europese mode-industrie te transformeren, zullen we verder investeren in een unieke en moeiteloze klantenervaring en een sterkere supplier positie, om de groei op de markt verder te brengen.”
Beeld: Zalando