PERSBERICHT: FASHION FOR GOOD LANCEERT NIEUW GOOD SHOP THEMA: COLOUR

AMSTERDAM – Fashion for Good heeft het nieuwe thema in hun Good Shop gelanceerd: COLOUR. COLOUR onderzoekt alternatieve methoden voor het kleuren van textiel en schoenen met in de hoofdrol 6 innovatieve merken en ontwerpers die de huidige verf- en kleurprocessen op een duurzame manier uitdagen. Of het nu gaat om natuurlijke verfmethoden van Amerikaanse designer Audrey Louise Reynolds, de plantaardige materialen van Belgische schoenontwerper Mats Rombaut of de allernieuwste technologie vanWeaReSpinDye die toegepast is op de rugtassen van Fjällräven, ze zijn allemaal te zien en verkrijgbaar in de Fashion for Good Experience - Good Shop in Amsterdam.

Rombaut-1
Van links naar rechts; Tommy Jeans, Rombaut, POPUPSHOP; Foto Credits – Dave Pelham Photography

De lancering van COLOUR werd 6 juni officieel geopend door Experience Manager Gwen Boon en Fashion for Good ambassadeur Milou Turpijn (YouTube “Yoga met Milou”, DJ Ohmylou, hoodredacteur Women’s Health). Milou interviewde designer Audrey Louise Reynolds, over haar ervaring met natuurlijke verfmethoden en haar eigen modelabel.

Fashion for Good gelooft dat er betere manieren zijn om onze kleding te verven zonder schade aan te richten. De merken in de Good Shop hebben elk een unieke benadering op he gebied van kleur, waardoor we levendige opties hebben om onze kasten op te fleuren en tegelijkertijd een dapper nieuw pad in de mode te kunnen schilderen. Het COLOUR-thema toont niet alleen de merken in de Good Shop, het is ook de leidraad voor de programmering de komende drie maanden. We organiseren evenementen, workshops en paneldiscussies rondom COLOUR, waarin verven, digitaal printen en meer centraal zullen staan. Bezoekers kunnen op die manier zelf actie ondernemen en meer te weten komen over het onderwerp, via de toonaangevende experts en innovators die langs zullen komen bij Fashion for Good.

Net zoals de vorige twee thema’s SPLASH en NAKED, laat COLOUR wederom zien dat “good fashion” niet alleen mogelijk is, maar ook binnen ons handbereik ligt. Voor de komende 3 maanden zal COLOUR aan een internationaal publiek laten zien welke technologieën en merken innovatief omgaan met verven. De selectie merken bestaat uit: Tommy Jeans, Fjälljräven, adidas, POPUPSHOP en de designers Audrey Louise Reynolds en Rombaut.

Een selectie van de merken is, dankzij COLOUR, voor het eerst verkrijgbaar in een fysieke winkel in Europa. De Good Shop is sinds 7 juni open voor het publiek.

De feiten

Kleur heeft een rijke geschiedenis binnen de mode. Met kleur kunnen we bijvoorbeeld onze identiteit tot leven laten komen. Ooit konden we alleen op natuurlijke wijze kleur in onze garderobe brengen. Echter, synthetische verfstoffen waren in veel meer tinten beschikbaar waardoor het gebruik hiervan toenam. Het verven van stoffen en garens is momenteel verantwoordelijk voor 20% van de wereldwijde waterverontreiniging. Bij het verven van stoffen en garens wordt per jaar 5 biljoen liter water gebruikt. Daarnaast worden tijdens het verfproces wel 8000 chemicaliën gebruikt. Hierdoor, en door de manier waarop de materialen worden geverfd, ontstaan wereldwijd ontelbare milieu- en gezondheidsproblemen.

Wat je nog meer wil weten:

  • Audrey Louise Reynolds haalt haar ingrediënten uit de natuur om zo haar eigen verfstoffen te maken (die je ook kunt kopen bij Fashion for Good!). Ze adviseert internationale merken over hoe zij beter kunnen verven. NY Times noemde haar “the fashion world’s artisanal dyer” – iets wat ze al twintig jaar lang doet. Misschien ken je haar ook van haar features op The Selby, WSJ of Vogue US?
  • De favoriete schoenen van Bella Hadid, die ook volledig vegan zijn, liggen nu in de Good Shop dankzij Rombaut, zijn sla-sandalen gingen eerder al viral op Instagram!
  • Fjällräven gebruikt een innovatieve techniek om hun polyester te kleuren, deze is ontwikkeld door WeaReSpinDye , een van de innovators uit het Accelerator Programme van Fashion for Good.
  • Het PVH Corp. Denim Centre in Amsterdam is het eerste innovatiecentrum in zijn soort en hier zijn ook de gerecycelde Tommy Jeans gemaakt.

Rombaut-2
The Good Shop; Foto Credits – Dave Pelham Photography

Over Fashion for Good

Fashion for Good is het wereldwijde initiatief om alle mode goed te maken. Het is een internationaal platform voor innovatie, door middel van samenwerking en “community”. Met een open uitnodiging voor de hele mode-industrie brengt Fashion for Good merken, producenten, retailers, leveranciers, non-profit organisaties, innovators en investeerders samen in hun ambitie.

De kern van Fashion for Good wordt gevormd door het innovatieplatform. Dit bestaat uit de Fashion for Good-Plug and Play Accelerator die veelbelovende start-ups de expertise en toegang tot financiering biedt die ze nodig hebben om te groeien. Het Scaling-programma ondersteunt innovatieve technologieën die de proof-of-conceptfase voorbij zijn. Het toegewijde team biedt hen ondersteuning op maat en toegang tot expertise, klanten en investeerders. Het Good Fashion Fund zal de financiële injecties bieden aan producenten om hen zo op grotere schaal duurzaam te laten produceren.

Fashion for Good zet zich in voor grootse verandering voor de hele mode-industrie. De Fashion for Good Experience is ‘s werelds eerste interactieve tech-museum toegewijd aan duurzame, circulaire mode-innovatie en werd geopend in oktober 2018.

Vanuit de hub in Amsterdam faciliteren zij ook een gedeelde kantoorplek voor gelijkgestemden: de Circular Apparel Community en creëert daarnaast open-source tools zoals de Good Fashion Guide.

De programma’s van Fashion for Good worden ondersteund door founding partner C&A Foundation en corporate partners adidas, C&A, BESTSELLER, Galeries Lafayette Group, Kering, Otto Group, PVH Corp., Stella McCartney, Target en Zalando.

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN