Twee Nederlandse fashion start-ups, Suittruck & Khaloom, lanceren unieke serie 100% gerecycelde maatpakken

Op dinsdag 11 december lanceren de Nederlandse fashion start-ups Suittruck en Khaloom een serie exclusieve maatpakken gemaakt van 100% gerecycled textiel. Vijftig pakken voor de echte pioniers in duurzame fashion. De stof is gemaakt van textielafval dat opnieuw tot garen is gesponnen. Met de verkoop van de vijftig maatpakken laten Khaloom en Suittruck zien dat circulaire kleding vandaag de dag al mogelijk is, en wordt er geld opgehaald om de productie van Khaloom’s stoffen op te schalen. Door op te schalen kan Khaloom produceren voor de mainstream markt, waardoor we straks allemaal in 100% gerecyclede en handgewoven kleding kunnen lopen!

Maar liefst 16% van al het textiel ziet nooit een consument en eindigt als snij afval. Jaarlijks wordt er 92 miljoen ton aan textiel afval gecreëerd, waarvan 85% op een groeiende afvalberg belandt. Een magere 13-15% van de 92 miljoen ton textiel afval wordt gerecycled, waarvan het overgrote merendeel tot laagwaardige producten, zoals matrassen en isolatie materialen, wordt verwerkt.

Eerder dit jaar was Minister Bruins te zien in een pak gemaakt van 100% gerecyclede stoffen van Khaloom in samenwerking met SuitSupply, en was Minister Kaag te zien in een opvallende rode jurk van Khaloom’s circulaire stoffen in samenwerking met Ronald van der Kemp. Andere Nederlandse bekendheden zoals Arjan Lubach en Lucas Hamming zijn regelmatig te zien in de op maat gemaakte pakken van de tailor op wielen, Suittruck.

Met de expertise in het handweven van 100% gerecyclede stoffen en het maken van made-to-measure pakken, bundelen Khaloom en Suittruck.com hun krachten om dit probleem in de textiel industrie aan te pakken. Samen brengen ze een exclusieve collectie van 50 pakken van 100% gerecyclede stoffen op de markt.

Meer mensen, meer impact: 100% gerecyclede kleding voor iedereen mogelijk maken

De 50 potentiele kopers van de pakken worden uitgedaagd om koplopers te zijn in een nieuwe economie. Ze kopen niet alleen een spectaculair pak, ze investeren ook in een circulaire textiel keten. Als het lukt om deze pakken te verkopen wordt het mogelijk voor Suittruck en Khaloom om de circulaire pakken op te nemen in een vast assortiment, en kan Khaloom 100% gerecycelde stoffen leveren aan de mainstream markt. Dan kunnen we allemaal op korte termijn in gerecyclede kleding lopen!

De opbrengst van de pakken zal namelijk grotendeels geïnvesteerd worden in de productie capaciteit van Khaloom om een grotere markt te kunnen bedienen. Ram Sellalu, creatief directeur van Khaloom in India: “Opschalen naar een volwassen bedrijf is en blijft een grote uitdaging voor start-ups. Het is een beetje een kip-ei verhaal. Om meer te produceren en grotere klanten te bedienen moeten we onze capaciteit vergroten, maar om deze capaciteitsvergroting te financieren hebben we grotere orders nodig.”

Hoe Suittruck en Khaloom het anders doen

Bij Khaloom is post productie en kleding afval juist een bron van materiaal. Handweven, een proces dat geworteld zit in de Indiase cultuur, wordt gebruikt om gerecyclede garen te transformeren in hoge kwaliteit stoffen. Handweven kost nul energie of CO2, alleen mankracht, waar met een weefmachine 100 meter stof maken tot 126kwh kan kosten wat kan leiden tot wel 93kg CO2 uitstoot. Door gerecyclede garen te gebruiken bespaard Khaloom ook nog eens ruim 126,000 liter water.

En Suittruck zorgt door hun aanpak dat er minder kleding weggegooid zal worden. Veel kleding in de winkels wordt aan het eind van het seizoen weggegooid of zelfs bewust vernietigd. Suittruck laat zien dat dit onnodig is. Met made-to-measure kleding produceren ze enkel wat gekocht wordt.

Rutger Vlaming, eigenaar van Suittruck: “Bij maatwerk wordt alleen geproduceerd wat echt gedragen wordt, geen verspilling. Om dit te kunnen combineren met een duurzame productie van gerecycled textiel is fantastisch. Het staat nu nog in de kinderschoenen, maar in de toekomst zal er alleen maar op deze manier geproduceerd worden.”

Met hun truck rijden ze voor de deur van de klant, doen ze een full-body scan om de juiste afmetingen op te halen, en kiest de klant de stof, knopen en stijl waarvan het pak wordt gemaakt. De maten zijn inmiddels opgeslagen in een online profiel, zodat de klant later gemakkelijk een nieuw item online bestelt.

Meer weten?

Stuur een mail naar Khaloom’s contact persoon in the Netherlands [email protected] voor meer informatie of een afspraak!

Bronnen:

http://www.academia.edu/3762020/From_15_to_0_Investigating_the_creation_of_fashion_without_the_creation_of_fabric_waste

https://globalfashionagenda.com/wp-content/uploads/2017/05/Pulse-of-the-Fashion-Industry_2017.pdf

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN