• Home
  • Press
  • Retail
  • Persbericht: onderzoek naar de websites van Nederlandse kledingwinkels

Persbericht: onderzoek naar de websites van Nederlandse kledingwinkels

PRESS RELEASE
Door Press Club

bezig met laden...

Scroll down to read more

Websites van kledingwinkels onder de loep: voldoen ze aan de veiligheidseisen?

Het aantal fysieke kledingwinkels is de afgelopen jaren met 9 procent afgenomen. In tegenstelling tot het aantal online kledingwinkels, het aantal pure online kledingwinkels nam de afgelopen jaren namelijk met 75 procent toe (Thuiswinkel Markt Monitor, 2018). Consumenten kopen steeds vaker kleding en andere modeartikelen op het internet, maar hoe weten mensen of een webwinkel betrouwbaar en veilig is? Places Websites zocht uit of de websites van kledingwinkels voldoen aan de veiligheidseisen van tegenwoordig.

Hoe herken ik een veilige website?

Zodra u online een bestelling heeft geplaatst en wilt afrekenen is het belangrijk dat het webadres in de browserbalk begint met ‘https://’. De -s staat voor SSL-certificaat, een Secure Socket Layer die ervoor zorgt dat de internetverbinding beveiligd en afgeschermd is voor onbevoegden. Informatie die verstuurd wordt naar de website of wordt verzonden vanaf de website is hierdoor beveiligd tegen internetcriminelen. Deze beveiliging is erg belangrijk als u uw adres- en betaalgegevens wilt achterlaten.

Uit onderzoek van Places Nieuws blijkt dat 50% van de onderzochte websites van kledingwinkels beschikken over een SSL-certificaat. De helft, 50% van de websites, beschikt niet over een dergelijk certificaat. Dit betekent dat er nog veel websites van kledingwinkels zijn waar het niet veilig is om persoonlijke gegevens achter te laten. Een website die niet beschikt over een veilige verbinding begint met ‘http://’.

Een beveiligde verbinding betekent niet direct dat u met een betrouwbare webwinkel te maken heeft. Controleer of een webwinkel een keurmerk heeft of lees reviews van andere klanten die een bestelling op de website hebben geplaatst om er zeker van te zijn dat de webwinkel betrouwbaar is.

Responsiveness websites

Hoewel de meeste mensen hun online aankopen via een desktop doen, stijgt het aantal aankopen via de smartphone. In totaal wordt 12 procent van de aankopen online via een smartphone gedaan (Thuiswinkel Markt Monitor, 2018). Voor gebruikers die via hun smartphone een aankoop doen is het belangrijk dat een website responsive is. Dit betekent dat de website mee schaalt met de grootte van het device. Een website die niet responsive is, is vaak slecht leesbaar op een smartphone. Places Nieuws heeft gekeken hoeveel websites van kledingwinkels responsive zijn. In totaal bleek 24% van de websites responsive, 76% van de websites bleek niet responsive. Voor veel kledingwinkels is er nog ruimte voor verbetering wat betreft responsiveness.

Onderzoek

De cijfers van dit onderzoek zijn afkomstig van online personen en bedrijvengids Telefoonboek.nl. In totaal zijn er 6.966 websites van kledingwinkels onderzocht op veiligheid en zijn er 1.271 websites onderzocht op responsiveness.

Press Club
Press Release