(advertentie)
(advertentie)

Na een lange wacht heeft modeketen COS, onderdeel van de H&M modegroep, eindelijk de deuren geopend van zijn eerste

winkel in New York. Het pand, gelegen in de gewilde Soho buurt, telt vier verdiepingen en biedt zowel dames- als herenmode.

Oorspronkelijk gepland voor voorjaar 2014, nam de verbouwing van de winkel meer tijd in beslag dan aanvankelijk gedacht. In de tussentijd werd de eerste COS winkel in de Verenigde Staten in Los Angeles geopend op 30 oktober. Dit filiaal biedt dames-, heren- kindermode.

COS lanceerde afgelopen mei een webshop voor de Amerikaanse markt, en heeft sinds september hard gewerkt aan de mondiale uitbreiding. De keten opende in de afgelopen drie maanden zo'n twintig filialen in Europa, Azië, het Midden Oosten en Noord Amerika.

Voortaan gaat het Franse modemerk Lacoste geen angorawol meer gebruiken. "Als onderdeel van ons MVO-beleid

kunnen we bevestigen dat we geen plannen hebben om angoravezels te gebruiken in de komende collecties," aldus het bedrijf in een persbericht.

Dierenorganisatie Peta is blij met de actie van Lacoste. "De juist beslissing voor dieren en consumenten," reageert Peta-directeur Mimi Bekhechi. "De productie van angora is wreed. En Peta roept daarom de overige retailers, waaronder Benetton, op om te leren van Lacoste's beslissing om te laten zien dat voor dierenmishandeling geen plaats is in winkels."

Eind vorig jaar maakte Peta een video over het leven van angorakonijnen in China. Uit de video blijkt dat de konijnen niet worden geschoren, maar zijn kaalgeplukt. Daarna worden de dieren teruggegooid in hun hok. Iedere zeventig tot vijfenzeventig dagen worden de haren van de dieren opnieuw uit hun lijf getrokken. Binnen twee jaar overlijden ze.

Het zit de Amerikaanse retailer van tienermode niet mee. Abercrombie & Fitch boekte in het derde kwartaal een nettowinstdaling van 25 procent

naar 30,4 miljoen dollar (24,7 miljoen euro) of 41 cent per aandeel, iets meer dan de 42 cent die Wall Street had verwacht.

De vergelijkbare omzet van alle merken daalde gedurende het kwartaal. De grootste daler was Hollister met 12 procent, gevolgd door Abercrombie Kids met 10 procent en het merk Abercrombie & Fitch met 6 procent. De totaalomzet nam met 12 procent af naar 911 miljoen dollar (741,5 miljoen euro).

"Onze resultaten voor het derde kwartaal waren teleurstellend in een aanhoudend moeizaam klimaat voor tienermode," zei topman Mike Jeffries. Hij weet de dalingen aan slecht weer, veel afprijzingen en moeilijkheden binnen de jeugd- en tienermodesector.

Als gevolg verlaagde Abercrombie de jaarprognose naar 1,50 tot 1,65 dollar per aandeel, ver beneden de oorspronkelijke prognose van 2,15 tot 2,35 dollar per aandeel. De nieuwe prognose is ook lager dan die van Wall Street, die er een schatting van gemiddeld 1,74 dollar per aandeel op na hield.

Na het afgelopen boekjaar goed te hebben afgesloten, heeft de Ierse retailer Primark in de eerste twee maanden van het lopende

boekjaar 2014-15 geleden onder het ongebruikelijk warme herfstweer. Charles Sinclair, voorzitter van Associated British Foods, waar Primark onderdeel van is, liet vrijdag weten dat de vergelijkbare omzet van Primark minder zou zijn dan verwacht. Als gevolg daalden de aandelen van ABS met bijna 5 procent.

Sinclair zei echter wel dat de winst voor het jaar aan de verwachtingen zou voldoen. "De vergelijkbare omzet is momenteel beneden verwachting als gevolg van het ongebruikelijk warme weer, maar gezien de begroting voor dit jaar een hoger aantal afprijzing in acht neemt, blijft Primark's winstprognose voor dit jaar voorlopig hetzelfde," zei hij.

Analisten verwachten voor dit boekjaar een iets hogere brutowinst, vergeleken met 1,02 miljard pond (1,3 miljard euro) vorig jaar.

Primark telt inmiddels 278 winkels in 9 landen, waaronder 164 in Groot-Brittannië.

Het Italiaanse modehuis Prada heeft de afgelopen negen maanden te kampen gehad met een dalende omzet als gevolg

van minder vraag naar luxe goederen, met name in de regio Azië-Pacific en Europa. De groep boekte in deze periode een nettowinst van 319,3 miljoen euro, een daling van 27,6 procent ten opzichte van vorig jaar. De omzet daalde met 1 procent naar 2,55 miljard euro.

In het derde kwartaal daalde de nettowinst naar 74,5 miljoen euro, vergeleken met 132,6 miljoen euro gedurende dezelfde periode vorig jaar. De omzet daalde met 5,6 procent naar 800,7 miljoen euro. De resultaten waren beduidend lager dan analisten hadden verwacht.

De omzet van het Prada merk daalde in het derde kwartaal met 7,5 procent, terwijl de groepsomzet in het Verre Oosten met 9 procent afnam. Vooral oktober viel tegen, vooral in Hongkong - waar protesten verreikende gevolgen hadden voor de omzet - en Macau. In Europa daalde de omzet met 4 procent. Alleen in Noord- en Zuid-Amerika groeide de omzet met 2 procent.

Prada topman Patrizio Bertelli zei dat '2014 meer moeizaam blijkt dan verwacht'. Naast de moeizame mondiale economische situatie, vinden er veranderingen plaats in de luxegoederen markt waarvan nog niet bekend is wat de impact daarvan zal zijn, aldus Bertelli.

Bertelli zei dat hij vertrouwen had in de groeimogelijkheden van de luxemarkt op de middellange termijn, maar is zich bewust 'van de toenemende mate van complexiteit'. Daarom concentreert het bedrijf zich op groei op de middellange termijn, en op de verbetering van de productiviteit van de het bedrijf en van de winkels, 'om winstgevendheid van de groep te garanderen', aldus Bertelli.

In het Rotterdamse havengebied is een grote partij nep-merkschoenen ontdekt. De namaak-All Stars lagen in een loods. De politie onderzoekt nog van

wie de loods en de schoenen zijn. Dat staat te lezen op Teletekst.

Nike, moederbedrijf van Converse, heeft de zaak aan het rollen gebracht. Het bedrijf had een detectivebureau ingehuurd en die is de partij vervolgens op het spoor gekomen. Het is niet bekend wat de herkomst is van de nep-merkschoenen.

Wel is duidelijk dat een deel van de partij naar Nederland zou worden vervoerd en dat de rest bedoeld was voor export naar andere Europese landen. In Rotterdam lagen zeker 27.000 paar schoenen.

Bread & Butter directeur Karl-Heinz Müller doet de berichtgeving in Sportswear International

van gisteren af als "speculatie". "Er is nog niets officieel besloten," zegt hij in een zeer summiere reactie tegen dagblad Tagesspiegel. Dat meldt het Duitse persbureau DPA. Sportswear International berichtte donderdag dat de grootste Duitse vakbeurs Bread & Butter was afgelast. Het blad baseerde het nieuws op twee anonieme bronnen.

Kort daarna meldde het Britse Drapers precies het tegenovergestelde en schreef daarbij dat het de beursorganisatie zelf gesproken had. Op het hoofdkantoor van Bread & Butter in Berlijn moet de telefoon gisteren roodgloeiend hebben gestaan, want na de eerste berichtgeving dook de volledige internationale vakmedia er bovenop. De organisatie bleef echter de hele dag onbereikbaar.

Verwacht werd dat Bread & Butter gisteravond of vandaag een persverklaring zou versturen. Müller zegt nu dat die mededeling er "binnen afzienbare tijd" komt.

Bread & Butter maakte eerder deze week bekend dat de januari editie van de beurs fors was ingekropen en zou plaatsvinden in een hal. Voorheen kon de modevakbeurs met deelnemende labels met gemak vijf hallen vullen. Na de aankondiging van de ingekrompen beurs hebben zich waarschijnlijk meer labels teruggetrokken. In de berichtgeving worden aantallen van 200, 80 en zelfs maar 40 exposanten genoemd.

De Berlijnse vakbeurs Panorama rook zijn kans en maakte donderdag bekend juist uit te breiden. Panorama voegt in januari ruim 4000 vierkante meter vloeroppervlak aan de vakbeurs toe.

UPDATE_ Von Dutch CEO Olivier Mercier heeft de annulering van Bread & Butter bevestigd tegen FashionUnited.uk. "Het is zeker. Het gaat niet door," zegt hij. "We zijn al maanden met de beursorganisatie in gesprek en het rommelt al geruime tijd. Toen onze Europese licentiehouder Newtex een tweede stand aanvroeg voor de aankomende editie en de organisatie afwachtend reageerde, voelden we nattigheid."

Volgens Mercier heeft het gedoe rond de verhuizing naar Barcelona voor veel merken de doorslag gegeven. "Dat heeft bij velen een slechte indruk achtergelaten. Als de organisatie van de grootste vakbeurs van Europa al niet weet wat ze moeten doen, dan wordt het wel heel lastig."

Lena, een mode bibliotheek, opende gisteravond de deuren van haar eerste winkel aan de Westerstraat in Amsterdam. Het

concept is opgericht door drie zussen; Angela, Diana en Elisa Jansen met Suzanne Smulders.

De mode bibliotheek biedt een divers assortiment met nieuwe en vintage kleding. Duurzame merken als Wintervacht, Elementum en Alchemist zijn bij de winkel aangesloten. Daarnaast is Lena een non-profit samenwerking gestart met Filippa K. Het merk stelt kleding beschikbaar om uit te lenen.

“De huidige modemaatschappij draait grotendeels op massaconsumptie. Veel vrouwen kopen in rap tempo kleding en zijn er snel op uitgekeken. Dit is niet alleen slecht voor het milieu, maar draagt ook bij aan de schaarste van grondstoffen, kinderarbeid en de alsmaar groeiende afvalberg,” vertelt Suzanne Smulders. “Lena is wat ons betreft de ideale oplossing voor dit probleem. We voorzien in de behoefte van de consument om vaak en snel te wisselen van kleding, maar dan in een nieuwe duurzame context.”

Lena biedt klanten de mogelijkheid de kleding eerst te lenen, zodat ze kunnen beslissen of de kleding bevalt voordat ze het kopen. Het abonnement of de strippenkaart naar keuze bepaald hoeveel kledingstukken de klant mag lenen. Daarnaast is het mogelijk om kledingstukken in te leveren in ruil voor punten die worden bijgeschreven op het abonnement.

Na het faillissement van Mexx hebben zich bij de curator twee kandidaten gemeld voor een doorstart. Het gaat om twee buitenlandse

partijen. Dat zegt curator Frits Kemp vrijdag in de Volkskrant. Door de winkels van Mexx open te houden en de voorraden te verkopen hoopt Kemp eerder een overname te realiseren.

Modebedrijf Mexx werd donderdag failliet verklaard door de Rechtbank Amsterdam. Het bedrijf heeft het faillissement zelf aangevraagd. De verliezen bij Mexx zijn opgelopen tot meer dan 80 miljoen.

Mexx werd in 1982 opgericht door de Indiase Nederland Rattan Chadha. In 2001 verkocht Chadha het bedrijf voor 320 miljoen euro aan Liz Claiborne. In 2011 verkocht Liz Claiborne een meederheidsbelang van 85 procent in Mexx aan de Amerikaanse investeringsmaatschappij de The Gores Group.

Sinds het vertrek van oprichter Rattan Chadha in 2006 ging het bergafwaards met het Mexx. De afgelopen twee jaar heeft het bedrijf drie verschillende CEO's en management teams gehad. Na het vertrek van Thomas Grote in mei 2012 kwam Doug Diemoz aan het roer. Na tien maanden werd Diemoz vervangen door een driekoppig management team. Begin maart nam Mexx de beslissing om de online store te sluiten, een stap die veel opzien baarde in de branche.

Vorige maand maakte Mexx bekend dat er een nieuwe flagship store in Amsterdam zou komen en dat de webshop voor de feestdagen heropend werd.

Het eerste halfjaar viel niet mee voor Mulberry. Het Britse modebedrijf boekte een nettoverlies van 410,000

pond (517,9 miljoen euro), terwijl de omzet met 11 procent daalde naar 64,7 miljoen pond (81,7 miljoen euro). Oorzaak van de daling was minder omzet in de zes maanden tot 30 september, lagere brutomarges en hogere kosten in verband met de opening van nieuwe winkels, aldus het bedrijf.

Mulberry constateerde in de 9 weken tot 29 november echter een verbetering in de situatie. De retailomzet steeg in deze periode met 8 procent, terwijl deze in de 4 weken daarvoor met 19 procent was toegenomen.

"Ik heb een beetje meer vertrouwen in de situatie," zei Mulberry voorzitter en CEO Godfrey Davis in een interview met modevakblad WWD. Volgens hem was de verkoop van het aantal stukken gestegen, waarbij de nieuwe lijn van model Cara Delevingne het erg goed deed. Ondanks de uiteenlopende prijzen zijn de best verkopende tassen uit het complete aanbod echter nog wel de meer betaalbare versies.

"De stappen die we nemen beginnen nu hun vruchten af te werpen. Er zijn nog drie zeer belangrijke weken over in de aanloop tot kerst, maar we bespeuren een stap in de goede richting," aldus Davis.

Afgelopen week kondigde Mulberry de benoeming van Johnny Coca als creatief directeur aan. Het was een belangrijke stap voor het bedrijf, dat achttien maanden zonder creatieve leiding zat na het vertrek van Emma Hill.

In de afgelopen 3 jaar heeft het merk 20 winkels in het buitenland geopend. In totaal telt het nu 120 winkels. Volgend jaar volgt nog een flagship opening in de chique winkelstraat Rue du Faubourg Saint-Honoré in Parijs. Volgens Davis doet de concessie in Galeries Lafayette, waarmee Mulberry nu actief is in de Franse hoofdstad, het bijzonder goed.