De van oorsprong Nederlandse retailer C&A heeft in China

veel last van de concurrentiestrijd onder kledingwinkels. Volgens het modebedrijf concurreren modezaken massaal om klanten, werknemers en vastgoedverhuurders. “Het is nog geen bloedbad, maar de concurrentie is moordend,” zegt Mark Siezen, CEO van C&A China, vandaag in De Financiële Telegraaf.

“Huisbazen die de huur met dertig procent verhogen, omdat ze erachter zijn gekomen dat we de afgelopen periode winst hebben gemaakt, werknemers die overstappen naar concurrenten voor een paar cent per uur extra: we hebben het allemaal al meegemaakt. Je hebt geen andere keuze dan ermee om te leren gaan,” aldus Siezen.

De retailer, die sinds 2007 actief is in de Chinese kledingbranche, probeert daarom zo goed mogelijk zijn werknemers aan zich te binden door hen kansen te bieden op een goede loopbaanontwikkeling. Ook benadrukt C&A bij hun werknemers dat het modebedrijf al 170 jaar bestaat. “We zijn betrouwbaar en stabiel. Dat is ook veel waard,” aldus Siezen.

Om de concurrentiestrijd voor klanten te winnen, wil C&A in China de beste prijs-kwaliteitverhouding bieden. Siezen: “De komende tien jaar zal de markt hier explosief groeien. Misschien tot drie keer zo groot, dus het is heel belangrijk nu klanten te trekken en ze daarna ook te houden. We richten ons daarom alleen op de student en middenklasse. Betaalbare kwaliteitskleding, dat is waarmee we ons onderscheiden van de concurrentie.” In 2015 wil C&A honderdvijftig Chinese fillialen hebben. Dat jaar hoopt het modebedrijf een omzet van vijfhonderd miljoen euro te halen: een vergelijkbaar cijfer met de totale omzet in Nederland op dit moment.

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN