Wat de luxemarkt betreft hebben Chinese consumenten het

voor het zeggen. Volgens een nieuw rapport van Europa's grootste bank HSBC wordt zo'n 25 procent van alle luxe-uitgaven mondiaal door Chinezen gedaan. In het rapport van HSBC uit 2007 was dat getal nog maar 5 procent.

Volgens analisten van HSBC is deze afzetmarkt nog lang niet volgroeid. "China blijft vooral een markt waarin merken eerder nieuwe klanten werven dan terugkomende klanten van dienst zijn," schrijven de analisten. Er zijn een aantal redenen hiervoor. Ten eerste neemt het aantal luxeconsumenten toe naar mate de grote merken uitbreiden van de grote steden als Shanghai en Beijing naar de kleinere steden, die toch nog even groot zijn als sommige Europese hoofdsteden. Ook de snelle groei van de midden- en bovenklasse draagt bij aan een grotere koopkracht. Dit zijn groepen die graag veel geld uitgeven. "De ultra-rijke Chinezen geven al meer uit aan luxe producten dan hun Westerse tegenhangers," meldt het rapport.

Toch signaleert HSBC ook belemmeringen, zoals het feit dat jonge Chinese consumenten zich vaak meer bewust zijn van de inherente waarde van een product en minder onder de indruk zijn van logo's dan de oudere generatie. Een zorgwekkende trend blijkt ook de toenemende kloof tussen de armen en de rijken. "Sociale onrust is een mogelijkheid geworden en mensen die opzichtig omgaan met hun rijkdom en sociale status riskeren de woede van de minder bevoordeelden," melden de auteurs van het rapport.

Vooralsnog vindt 10 procent van alle luxe-aankopen in China zelf plaats maar Chinezen kopen veel in het buitenland, voornamelijk in Hongkong en Australië. Het is voor hen belasting-technisch vaak goedkoper om in het buitenland luxe producten aan te schaffen, en de service in volgroeide markten is meestal beter dan in China zelf, aldus het rapport. Bovendien brengt het grote aantal namaakartikelen op de Chinese markt bepaalde risico's met zich mee.
 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN