• Home
  • V1
  • Columns
  • Coolcat versus Schone kleren continues

Coolcat versus Schone kleren continues

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Columns

Roland Kahn, eigenaar van modeketen Coolcat, mag dan wel vrede hebben gesloten met Lilianne Ploumen,

minister van Buitenlandse handel en Ontwikkelingssamenwerking, de Schone Kleren Campagne wil de strijdbijl nog niet begraven. Volgens de organisatie, die strijdt voor betere arbeidsomstandigheden in de modebranche, heeft Kahn de afgelopen dagen onwaarheden verkondigd.

In het tv-programma Eén op één, met Eva Jinek, zei Kahn dat Coolcat één van de eerste tien Nederlandse bedrijven was die het akkoord voor betere arbeidsomstandigheden in Bangladesh ondertekende. Volgens Schone Kleren is dat niet waar, twaalf Nederlandse bedrijven zouden voor Coolcat een handtekening hebben gezet. G-Star, We fashion, V&D, Hema en Zeeman tekenden het akkoord al in mei 2013. Internationaal was Coolcat het 137e bedrijf dat een handtekening zette.

Schone Kleren bevestigt wel dat het grootste deel van de Nederlandse modebedrijven nog niet heeft getekend. "Dat klopt. Hoewel een groot aantal bekende merken die de Nederlandse winkelstraten rijk is wel heeft getekend, is er helaas nog een aantal bedrijven dat deze belangrijke stap nog niet heeft gezet. En dat is wel hard nodig. De Schone Kleren Campagne ziet het tekenen van het Bangladesh Veiligheidsakkoord als nieuwe norm voor inkoop in fabrieken in Bangladesh. Wij roepen dan ook bedrijven als Mexx, Wibra, Scapino, Bristol en Hunkemöller - en alle andere merken die in Bangladesh inkopen - op om alsnog het baanbrekende Akkoord voor veilige werkplekken in Bangladesh te ondertekenen," aldus de organisatie.

Bangladesh
CoolCat
Schone Kleren
Schone Kleren Campagne