• Home
  • V1
  • Columns
  • Duurzaam in retail - Mode & Retail

Duurzaam in retail - Mode & Retail

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

De consument is bewuster geworden en hecht steeds meer waarde aan verantwoorde producten

die onder de juiste omstandigheden zijn geproduceerd. De vraag naar eerlijke producten wordt hierdoor groter en de gewone winkelformule lijkt niet meer te werken. Tijd voor een nieuwe, duurzame formule met respect voor mens, dier en milieu.

In tegenstelling tot wat veel mensen denken heeft verduurzaming van de retail meer voor- dan nadelen. Denk bijvoorbeeld aan energiebesparing en door producten met een positief imago aan te bieden trek je als winkelier nieuwe klanten. De dialoog over verantwoorde kleding kan bovendien een aanleiding zijn voor bindend contact met je klanten. Ook beperkt een duurzame winkelier schade aan milieu en dier en toon je respect voor arbeidskrachten in productielanden.

Denk vooral verder dan biologisch katoen.


Mint
Verduurzaming is in de mode. Ook vakbeurs Modefabriek haakt in met ‘Mint Groen’, opgericht door Marieke Eyskoot en Willa Stoutenbeek. Eyskoot is bekend geworden bij de Schone Kleren Campagne en heeft nu haar eigen ‘ethical fashion’ expertisebureau Talking Dress. Partner Willa Stoutenbeek is Associate Partner bij Spice PR met een focus op duurzame mode en lifestyle. Bij Mint Groen kunnen retailers ongestoord een duurzame wereld zien, horen, voelen, proeven, ruiken en het belangrijkst natuurlijk inkopen! Afgelopen zomer werd reeds een preview gepresenteerd, komende editie van de Modefabriek wordt Mint Groen fors uitgebreid. Achthonderd vierkante meter met twintig merken, waaronder Twin Couture, OAT Shoes en Studio Jux, en vijf lifestyle departementen, met onder andere cosmetica, design accessoires en chique biologische thee van een Parijs theehuis. Bovendien biedt Mint verantwoorde horeca met foodstyling en een shop, waar bezoekers voor zichzelf iets moois kunnen kopen.

Of kijk naar het platform Awearness Fair Fashion in Arnhem, Wonderland van Strawberry Earth en The Green Fashion Competition tijdens de Amsterdam International Fashion Week in Amsterdam. Tijdens de eerste editie van de wedstrijd vorig jaar waren er al ruim 180 inschrijvingen van ontwerpers uit binnen- en buitenland. Ook het aantal ‘groene’ retailers groeit, nieuwe namen zijn Annik, Charlie + Mary en Restored in Amsterdam. Half oktober werd de nieuwe winkel Brandmission – ‘A store built on stories’ geopend in Haarlem. Een winkel gericht op duurzame mode en lifestyle, waarbij het verhaal achter het merk de sleutel is. Eco fashion en fairtrade merken huren hier een shop-in-shop. Het is de eerste officiële winkelvestiging van Brandmission, waarvan de online shop mede gefinancierd werd via crowd financing. Iedereen kan binnen dit concept investeerder worden met een minimale inleg van 500 euro. De initiatiefneemster wil zich op meerdere plaatsen in Nederland vestigen.

CBW-Mitex heeft in samenwerking met Modint een uitgebreid factsheet ontwikkeld, gericht op maatschappelijk verantwoord ondernemen voor de winkelier. Een aantal vragen die gesteld kunnen worden: houdt de leverancier/ fabrikant rekening met de milieu- en sociale aspecten? Zijn kledingmerken aangesloten bij (internationale) initiatieven of erkende labels, zoals Fair Wear Foundation, Made-By en/of het internationale Business Social Compliance Initiative (BSCI)? Woordvoerder Paul te Grotenhuis van Mitex vult aan: “Een belangrijk aspect waar de retailer op moet letten bij het verduurzamen, is dat hij zijn eigen klanten niet uit het oog verliest. Een winkelier moet steeds vanuit de eigen klandizie denken. Gericht denken én tegelijk duurzaamheid laten meewegen, met oog voor nieuwe generaties.”

Energieverbruik
Verduurzaming betekent tevens het verminderen van het energieverbruik in de winkel door een ander deurenbeleid of lichtplan. Klimaatverbond startte in 2010 samen met StoereVrouwen een winkeldeurenactie ‘Houd de warmte binnen’. Ike de Haan, projectmanager van verschillende campagnes bij Klimaatverbond zegt: “Consumenten en zelfs een aantal gemeenten dienden klachten in over open deuren in de detailhandel.” Een openstaande deur is niet noodzakelijk om klanten te trekken, zo wees de pilot van Agentschap NL uit bij een DA Drogisterij in Amsterdam. Dit filiaal bespaarde maar liefst 42 procent aan energie en het aantal klanten bleef gelijk. Bij de ‘Houd de warmte binnen’ campagne werd lingerieketen Hunkemöller betrokken, omdat het filiaal in Ede overstapte naar schuifdeuren met een gekoppeld luchtgordijn (een luchtgordijn gaat aan, zodra de schuifdeuren opengaan). Er zitten veel voordelen aan zo’n slimme deur: minder energieverlies, minder tocht in de winkel en een gezonder, prettiger en warmer winkel- en werkklimaat. Nog een tip van De Haan: “Indien er al slimme deuren zijn geïnstalleerd, dan is het aan te raden het luchtgordijn regelmatig te controleren, want bij verkeerd afstellen gaat veel energie verloren.” MKB Nederland stimuleert energiebesparing in de detailhandel door het gebruik aan te moedigen van tijdschakelaars, LED verlichting en simpele sensoren om apparatuur die niet wordt gebruikt uit te schakelen. En als winkelier kun je de tevens uitstoot van CO² verkleinen door afval te scheiden en te verminderen.

Materialen

Ook tijdens het inkopen kan men letten op fairtrade en verantwoorde producten. Trendanalist Christine Boland geeft toelichting over verantwoorde materialen: “Denk vooral verder dan biologisch katoen, omdat hiervoor veel water nodig is en ook omdat voor niet-biologisch katoen nog steeds pesticide en insecticide wordt gebruikt. Er zijn prachtige alternatieven op de markt, zoals Tencel, biologische zijde, wol, linnen, bamboo of een zachtere vorm van hennep en brandnetel. Ook is gerecycled polyester van PET flessen momenteel erg trendy. De technologie is razendsnel in ontwikkeling, want er wordt zelfs al geverfd zonder water!”

En de toekomst ziet er goed uit voor de duurzame retailer, want ondanks dat het consumentenvertrouwen niet erg hoog is, wijzen cijfers van het CBS uit, dat de bestedingen van de duurzame consument nog steeds omhoog gaan. En afgezien van het feit dat uit de maandcijfers van 2011 van Gfk blijkt dat het aantal gekochte kledingstukken daalde, is het gemiddeld besteed bedrag gestegen. Enerzijds zijn de prijzen gestegen, anderzijds lijkt het erop dat de consument meer hoogwaardige en dus duurzamere kleding koopt. Interessant dus voor winkeliers om hierop in te spelen.

Bij verantwoord ondernemen gaat het echter niet alleen om de plus, maar om zaken doen met een goed hart, alleen zo wordt een juiste balans tussen people, planet en profit hervonden.

Dit artikel is gepubliceerd in de FashionUnited service special 2011
awearness fashion
Duurzaam
fairwear
Groen
MADE-BY
Modefabriek