• Home
  • V1
  • Columns
  • Koopzondagen vooral gunstig voor multibrandketens

Koopzondagen vooral gunstig voor multibrandketens

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Hoewel koopzondagen ideaal lijken voor de hardwerkende

consument, maken vooral parttime werkende vrouwen, met kinderen, gebruik van de mogelijkheid om op zondag aankopen te doen. Vooral multibrandketens profiteren van koopzondagen, blijkt uit onderzoek van GFK. Voor textielsupers, discounters en speciaalzaken zijn koopzondagen minder gunstig. In deze winkels wordt op zondag juist minder geld besteedt.

Op zondag hebben consumenten in 2011 2 procent meer uitgegeven dan op zondagen in 2010. In totaal wordt 3,9 procent van alle mode-items op zondag aangeschaft. Vooral jassen zijn populaire kledingstukken om op zondag aan te schaffen. En aan de jassen die op zondag gekocht worden, wordt per gekochte jas gemiddeld 17 procent meer besteed dan aan een door-de-weeks gekochte jas. Ook babypakjes worden vaker op zondag gekocht.

De regels rond de koopzondagen zullen voorlopig nog niet veranderen. Hoewel VVD en PVV eerder hadden aangegeven voor de ruimere openstelling van winkelzondagen te zijn en de VVD zelfs de slogan ‘Shoppen is ook zondagsrust’ promootte, hebben de partijen vorig jaar tegen een voorstel van D66 en GroenLinks gestemd. De oppositiepartijen wilden dat gemeenten zelf konden bepalen hoeveel koopzondagen zij zouden organiseren. Brancheorganisatie CBW-Mitex liet eerder al weten dat ondernemers niet zitten te wachten op een uitbreiding van het aantal koopzondagen.

CBW Mitex
GFK
Koopzondag