• Home
  • V1
  • Columns
  • Luxemerken strijden tegen namaak

Luxemerken strijden tegen namaak

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Om de stijd tegen de toegenomen stroom van namaakartikelen aan te gaan hebben 75 Franse

luxemerken de handen ineen geslagen met verschillende Europese landen. Modehuizen als Chanel, Louis Vuitton en Dior hebben een postercampagne gelanceerd op Franse luchthavens om toeristen te ontmoedigen om nepversies van luxegoederen te kopen. Dat meldt Fashionmag.

De bedrijven zijn sinds 1954 verenigd in het Comite Colbert om Franse mode en kunst op internationaal niveau te promoten. Sinds 1995 lanceren ze elke twee jaar een anti-namaak campagne in samenwerking met de Franse overheid, maar dit jaar werken ook Italië, Tsjechië, Hongarije, Slowakije, Roemenië en Kroatië mee. De douanebeamtes in die landen kunnen de posters gratis gebruiken. Uit ervaring blijkt dat zij vaak niet kunnen zien of een product nep of echt is.

Elisabeth Ponsolle des Portes, woordvoerder van het Comite Colbert, hoopt dat meer landen zich aansluiten. “Dit is belangrijk voor de banen in Europa,” aldus de woordvoerder. De stroom van namaakversies van luxegoederen naar Europa is verdubbeld tussen 2009 en 2010 naar 103 miljoen items ter waarde van 1,1 miljard euro. Volgens statistieken van de Eurobarometer uit 2009 heeft 22 procent van de Europese burgers onbewust een namaaktas of -accessoire gekocht. Als thuisland voor de meest bekende modehuizen ter wereld is Frankrijk bijzonder kwetsbaar. Door de verspreiding van namaakartikelen loopt de Franse economie volgens het Comite Colbert jaarlijks 30.000 banen en 6 miljard euro aan inkomsten mis. Van de 8,9 miljoen namaakartikelen die jaarlijks worden verkocht in Frankrijk gaat het in de helft van de gevallen om namaakversies van luxegoederen. Louis Vuitton is het meest gekopieerde merk.

Wereldwijd stijgt de namaakgoederen economie fors dankzij online shopping, zo blijkt uit het toenemende aantal artikelen dat in beslag genomen wordt door postbedrijven. Het Comite Colbert wil daarom de samenwerking aangaan met bankgroepen en de organisaties achter online betaal middelen zoals Paypal en iDeal om de illegale handel online te volgen.

Comite Colbert
Louis Vuitton
namaak