• Home
  • V1
  • Columns
  • Omzet Yoox stijgt 31,7 procent

Omzet Yoox stijgt 31,7 procent

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Yoox heeft in de eerste zes maanden van het jaar een netto omzetstijging geboekt

van 31,7 procent naar 172,9 miljoen euro. Zowel de eigen online multibrand stores die het Italiaanse bedrijf exploiteert - het gelijknamige Yoox.com, TheCorner.com en Shoescribe.com - als de monobrand webwinkels die Yoox voor diverse luxemerken beheert, hebben omzetgroei genoteerd.

In de eigen shops steeg de omzet met 23,2 procent naar 120,6 miljoen euro, dat is bijna 70 procent van de totaalomzet van het bedrijf. In de monobrands steeg de omzet met 56,6 procent naar 52,3 miljoen. De monobrand business is de belangrijkste groeitak van het bedrijf. De huidige omzetgroei is mede te danken aan de lancering van nieuwe shops in de eerste helft van dit jaar zoals Barbarabui.com, Pringlescotland.com, Pomellato.com en Alexanderwang.com. Meer shops zullen volgen. Vrijdag werd bekend dat Yoox een joint venture heeft gesloten met luxeconcern PPR voor de bouw en het beheer van webshops voor de merken Bottega Veneta, Yves Saint Laurent, Alexander McQueen, Balenciaga en Sergio Rossi.

De winst is gedaald. De winstgevendheid in de eerste helft wordt beïnvloed door afschrijvingen op investeringen in de automatisering en logistiek van een nieuw distributieplatform dat sinds eind vorig jaar operationeel is. Dientengevolge daalde de netto winst met 25,6 procent naar 2,2 miljoen euro. Yoox verwacht ook in de tweede helft van dit jaar fors te moeten investeren in technologische ontwikkelingen en automatisering ten einde het groeiend aantal bestellingen te kunnen bijbenen. Yoox heeft dit jaar meer dan 1 miljoen bestellingen verwerkt, tegen 961.000 in de eerste helft van 2011. Het aantal unieke bezoekers van de websites steeg eveneens, van 9,2 miljoen op 30 juni 2011 naar 12,5 miljoen in 2012.

Yoox