• Home
  • V1
  • Columns
  • Omzetgroei Burberry vertraagt in Q1

Omzetgroei Burberry vertraagt in Q1

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Na seizoenen van buitengewone groei in tijden van recessie heeft

het verslechterde economische klimaat ook de omzet van het Britse modehuis Burberry aangetast. De omzet steeg in het eerste kwartaal van boekjaar 2012/2013 met 11,2 procent naar 408 miljoen pond (517,7 miljoen euro). In het vierde kwartaal van vorig boekjaar groeide de omzet nog met 16,1 procent naar 453 miljoen pond (574,8 miljoen euro).

Ondanks de lichte vertraging van de omzetgroei noemde CEO Angela Ahrendts Burberry's prestatie ‘robuust’ in een 'verslechterde externe omgeving'. De motor achter de groei was wederom Azië, waar de omzet met 20,6 procent toenam. Ook in Europa presteerde Burberry sterk met een groei van 10,3 procent, maar ook dat was met name te danken aan toeristen uit niet-Europese landen. “Het zijn de reizende luxe consumenten die de groei stimuleren in Europa, de groei komt niet voort uit lokale consumenten,” aldus een woordvoerder van het merk tegen WWD.

In Noord- en Zuid-Amerika groeide Burberry slechts 3,4 procent. Burberry is al een tijdje bezig om het aantal wholesale partners in het continent te verminderen, zodat de eigen winkels kunnen groeien. De retailomzet, goed voor 70 procent van Burberry’s totale activiteiten, nam het afgelopen kwartaal met 14 procent toe. Jassen, lederen goederen, herenpakken en accessoires blijven Burberry’s belangrijkste markten.

Ondanks de omzetvertraging heeft Burberry de prognose voor het lopende boekjaar niet bijgesteld. De winst wordt nog steeds geraamd op 440 miljoen pond (558 miljoen euro). Investeerders waren wel zichtbaar geschrokken door de omzetvertraging van het doorgaans zo sterke Burberry, waardoor de aandelenkoers gisteren met 7,4 procent daalde.

Burberry