• Home
  • V1
  • Columns
  • Pessimistische consument bezuinigt op kleding

Pessimistische consument bezuinigt op kleding

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Vooral zelfstandig ondernemers in de modebranche worden

getroffen door het gedaalde consumentenvertrouwen. Modeketens in het discountsegment worden minder zwaar getroffen, dat meldt onderzoeksbureau Gfk.

Volgens het onderzoeksbureau is het nu voor het eerst bewezen dat het consumentenvertrouwen invloed heeft op de verkoop van bovenkleding. Gfk vergeleek het consumentenvertrouwen van 6400 consumenten in 2012 met hun mening in 2011.

43 procent van de respondenten is in een jaar tijd negatiever geworden over het vertrouwen in de economie. 6 procent is de toekomst positiever in gaan zien.

Consumenten die in 2012 minder vertrouwen hebben gekregen in de economische ontwikkelingen, zijn minder geld gaan uitgeven aan kleding. Gemiddeld gaat het om een bezuiniging van 6 tot 13 procent. De groep van respondenten die negatief was en is gebleven (25 procent), is 13 procent minder gaan spenderen aan kleding.

Zelfstandige kledingwinkels ondervinden de meeste last van zwartgallige klanten. Consumenten hebben 22 procent minder uitgegeven bij boetieks. Hoewel een deel van de pessimistische consumenten bij ketens is gaan shoppen, werd ook hier 11 procent minder besteed.

Consumentenvertrouwen
GFK