• Home
  • V1
  • Columns
  • Rapport verticale samenwerking

Rapport verticale samenwerking

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Winnaars hebben een plan, verliezers een excuus. Rapport over verticaal samenwerken binnen de modebranche.

Grace van den Berg en Bram Beening, twee studenten van TMO, Hogeschool voor Modemanagement uit Doorn, hebben hun afstudeerscriptie geschreven over het onderwerp digitale samenwerking. Aan de hand van verschillende modellen hebben zij algemene richtlijnen opgesteld voor leveranciers en detaillisten waarmee (digitale) samenwerking zeker zal slagen.

In het rapport staat het CPFR model centraal. Aan de hand van de vier fasen van het model kan door samenwerking, planning, voorspelling en (her)bevoorrading de samenwerking tussen leverancier en detaillist verbeterd worden. Door het opstellen van een Service Level Agreement (SLA), waarin afspraken met betrekking tot de samenwerking worden vastgelegd, kunnen leverancier en detaillist elkaar controleren op hun prestaties. Door afspraken vast te leggen en gezamenlijke doelen te stellen, wordt het wantrouwen dat nu vaak bestaat weggenomen. Beide partijen zullen bij de juiste afspraken wel optimaal met elkaar moeten samenwerken en beiden zullen profijt hebben door dit te doen.

Het rapport is geschreven voor detaillisten en leveranciers uit de modebranche en bekijkt de samenwerking dan ook vanuit beide kanten. De oplossingen zijn helder en kort omschreven.

Het doel van het onderzoek is bewustwording creëren tussen detaillisten en leveranciers op het gebied van communicatie en samenwerking, met als uitgangspositie resultaatverbetering. Detaillisten en leveranciers worden geadviseerd hoe zij op verschillende afdelingen binnen het bedrijf organisatorisch en procesmatig kunnen veranderen om een optimale samenwerking te bereiken.
Tot slot wordt beide schakels in de bedrijfskolom duidelijk dat een juiste mentaliteit en een bepaalde mate van automatisering belangrijke voorwaarden zijn om procesverbeteringen succesvol te kunnen doorvoeren.

De conclusie van het onderzoek is dat door de krachten van leveranciers en detaillisten te bundelen en te profiteren van elkaars ervaring, door kennisuitwisseling, veel voordelen worden behaald. Men werkt dan vanuit de vraag van de klant (pullstrategie) en kan daar sneller op inspelen. Het is echter van belang dat het topmanagement van ondernemingen dit gaan inzien en er volledig achter staan. Ook is EDI een voorwaarde om een optimale samenwerking te creëren. De kengetallen in de branche dienen gestandaardiseerd te worden en ook leveranciers van POS-software zullen deze aanpassingen door moeten voeren.

Aan de totstandkoming van het rapport hebben Mitex en verscheidene detaillisten en leveranciers uit Nederland hun medewerking verleend. De resultaten van het onderzoek zijn veelbelovend. Via het nieuwe model wordt (digitaal) samenwerken eenvoudiger en beter te reguleren. De uitkomsten van het onderzoek zijn op te vragen via: bram.beening@gmail.com.
eBusiness
samenwerken
TMO