• Home
  • V1
  • Columns
  • Salvatore Ferragamo blijft groeien in H1

Salvatore Ferragamo blijft groeien in H1

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Vooral China heeft Salvatore Ferragamo geen windeieren gelegd.

Het Italiaanse modehuis realiseerde in de eerste helft van het lopende boekjaar een netto winststijging van maar liefst 81 procent naar 81 miljoen euro, terwijl de omzet met 11 procent steeg naar 625 miljoen euro.

Ferragamo topman Michele Norsa heeft als gevolg vertrouwen in een robuuste tweede helft, maar waarschuwde tijdens een conference call met analisten wel dat er onzekerheid is over de veerkracht van de Amerikaanse markt en over een eventuele oorlog met Syrië, die gevolgen kan hebben voor de bedrijfsvoering.

Het Verre Oosten is met 38 procent van de totaal omzet nog altijd de belangrijkste markt voor het modehuis. Deze groeide in het afgelopen halfjaar met 13 procent naar 240 miljoen euro. In China nam het retailkanaal met 30 procent toe. Volgens Norsa zijn China en vooral Hongkong de sterkste markten. Ook het eiland Macau doet het erg goed, terwijl in Zuid-Korea en Taiwan de verkoop 'trager' is. Ook merkte hij een tanende groei op in Beijing en Shanghai, vooral omdat er zoveel luxemerken zijn dat het voetverkeer daardoor vermindert. Toch zijn er volgens Norsa wel groeimogelijkheden in China, met name in de minder grote steden.

Japan groeide met 2 procent, maar daalde de omzet feitelijk met 13 procent als gevolg van de ongunstige wisselkoers. In Europa steeg de omzet met 14 procent, dankzij het toerisme en overige reizigers uit het buitenland. Noord-Amerika beleefde een groei van 15 procent. Norsa ziet onbenutte kansen in Canada, waar het retailnetwerk nog niet goed ontwikkeld is. Ondertussen steeg ook de omzet in Centraal- en Zuid-Amerika met 7 procent.

In landen waar de koers zwak is, zoals Brazilië, Australië, India en Japan, zal Ferragamo ter compensatie de prijzen moeten verhogen, aldus Norsa.

Schoenen blijven met ruim driekwart van de totaalomzet de belangrijkste productcategorie. Deze steeg met 15 procent. Ook brillen, horloges en parfum groeiden. Norsa ziet nu vooral veel groeimogelijkheden voor damestassen.

Aan het einde van de eerste helft telde Ferragamo wereldwijd 353 eigen winkels.
Salvatore Ferragamo