• Home
  • V1
  • Columns
  • Winstdaling treft Geox

Winstdaling treft Geox

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

De Italiaanse schoenenfabrikant Geox behaalde in 2010 een omzetresultaat van 580 miljoen

euro. Dat is 2 procent minder dan de omzet in 2009. De winst daalde met 20 procent naar 850 miljoen euro

Volgens Geox-oprichter Mario Moretti Polegato was de omzetdaling nog beperkt gebleven dankzij een goede tweede jaarhelft, waarin de omzet met 9 procent steeg: “Deze positieve ontwikkeling geldt voor zowel schoenen (+5 procent) als kleding (+29 procent) in Italië, Europa en Noord Amerika. De nieuwe markten lieten een groei zien van 17 procent. Vooral de omzetgroei van de herfst/wintercollectie met 14 procent stelde ons tevreden.”

Schoenen leveren nog steeds 86 procent van de omzet van Geox, hoewel Moretti Polegato vertelt dat het aandeel van kleding, nu 14 procent, is gegroeid. De omzet in de categorie kleding nam toe met 20 procent. Europa is de belangrijkste afzetmarkt voor Geox; daar komt 42 procent van de omzet vandaan. Thuismarkt Italië is goed voor 39 procent van de omzet.

In 2010 daalde de omzet via groothandelaren met 10 procent naar 497 miljoen euro, de omzet uit eigen retail steeg met 13 procent naar 353 miljoen euro. Geox sluit 2010 af met 1.039 eigen winkels, waarvan het 252 zelf uitbaat. Over het hele jaar kwamen er 117 nieuwe winkels bij, onder meer in Rome, Milaan, Turijn, Wenen, Madrid en Barcelona, en werden er 86 gesloten.

Geox