• Home
  • V1
  • Columns
  • Winstgroei Prada vertraagt

Winstgroei Prada vertraagt

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

De winst van Prada is in het derde kwartaal lager uitgevallen dan verwacht. Het Italiaanse

modehuis waarschuwde dat de Europese omzet in de laatste twee maanden van het jaar mogelijk minder zal zijn dan een jaar eerder.

“We wachten nog op de definitieve cijfers, maar er is mogelijk een kleine daling ten opzichte van vorig jaar zichtbaar in Europa, maar niet in de totale omzet,” aldus CEO Patrizio Bertelli tegen Reuters.

De winst steeg in het derde kwartaal 8,6 procent naar 132,64 miljoen euro dankzij een sterke prestatie van het Prada merk in de Verenigde Staten, Latijns-Amerika en Japan. De vertraagde groei in Europa en China kon daarmee gecompenseerd worden. Toch is er een duidelijke groeivertraging zichtbaar. Een jaar eerder steeg de winst nog 30 procent naar 122,2 miljoen euro.

Ook de omzetgroei in China vertraagde in het derde kwartaal. Volgens Bertelli is dat grotendeels te wijten aan de verbouwing in Prada’s flagshipstores in Hongkong en Macau en is er ‘nog steeds een goede vraag vanuit Chinese toeristen zichtbaar’. “Chinese consumenten hebben de neiging om veel te reizen en shoppen overal een beetje,” aldus Bertelli. “Vooral in plekken als New York zien we veel Chinese shoppers.”

Ook de sterke euro ten opzichte van de yen en dollar en hoge belastingen in Italië wogen op de groei. De omzet van Prada steeg 10 procent in het derde kwartaal, de omzet Miu Miu daalde 2 procent.

Komend jaar wil Prada dochtermerk Miu Miu meer gaan promoten. Dat het modeconcern zo afhankelijk is van Prada is een zorg van analisten. “We gaan meer investeren in communicatie en marketing voor het Miu Miu merk,” aldus Bertelli. “We hebben er vertrouwen in dat het resultaat daarvan volgend jaar zichtbaar is.”

Miu Miu
Prada