20 jaar Claesen's: van tricot ondergoed tot Selfridges
bezig met laden...
Claesen's lanceert premium herenondermodelijn
Precies twintig jaar bestaat het merk Claesen's, dat huist aan de Haarlemse Nieuwe Gracht, dit jaar. Het adviseren van retailers is sinds die tijd wel belangrijker geworden denkt Den Boer, die het merk in 1994 samen met Deetje Blaauw en Maarten Klaassen bedacht. "Al is de relatie met onze klanten altijd als een huwelijk geweest. Je moet er voor elkaar zijn, als er een keer iets is, los je het op, en niet moeilijk doen."
Het merk begon met tricot ondergoed voor heren en breidde al snel uit met ondermode voor dames en kinderen. Uiteindelijk kwam er ook een collectie bovenkleding voor kinderen.
Aankomende herfst breidt Claesen's uit met een premium herenondermodelijn, bestaande uit: een korte boxer, een slip, een medium boxer en een lange boxer. Het is een collectie geworden met dandyachtige prints, geinspireerd op de jaren vijftig. "Ik vroeg aan onze directeur in India of hij kon uitzoeken wat het beste katoen in de wereld is. Het bleek Pima katoen, dat zulke fijne en lange draden heeft dat het bijna zijde lijkt." In oktober wordt de lijn, genaamd No 1, gelanceerd bij de Bijenkorf, daarna volgen andere verkooppunten. Voor de luxe lijn opent Claesen's ook een eigen webwinkel. "We denken verder aan winkels waar je bijvoorbeeld kostuums kunt kopen of exclusieve jeans, high-end winkels."
Haarlems merk Claesen's bij Selfridges
Sinds het begin van het seizoen heeft Claesen's er een prominent verkooppunt bij: Selfridges in Londen. "Selfridges is dit jaar voor de derde keer het beste warenhuis ter wereld en dat is helemaal tercht. Alles is heel profesioneel geregeld. En de winkel heeft zo'n breed assortiment, het is gewoon een paleis. Ze hebben de grote namen natuurlijk, maar ook kleine merken die dicht op de markt zitten, met een eigen signatuur," vertelt Den Boer. "Bij het eerste gesprek met de inkoopster was er meteen een enorme klik."
Claesen's heeft nu drie displays op de kinderafdeling van het warenhuis, met ondermode voor jongens, meisjes en baby's. Het warenhuis heeft ook de Kerstcollectie ingekocht, met pyjama's met tartanprints. Den Boer is tevreden over de doorverkoop. "We krijgen iedere twee weken naorders."
Hij heeft de smaak te pakken gekregen in Groot-Brittannië en hoopt dat Harvey Nichols en Harrords ook met Claesen's in zee willen. Bij Selfridges zouden ze dat geen probleem vinden. "Al vinden ze het stiekem wel leuk dat ze het eerste grote verkooppunt voor Claesen's zijn in het land."
' Zonder connecties ben je verloren in India'
Ook in India gaan de zaken voorspoedig. Vanwege de fabriek van Claesen's in India, kwam Den Boer al geregeld in het land. Zeven jaar geleden viel het hem voor het eerst op hoe de middenklasse in India groeit. "Een gigantisch interessante markt en op ondergoedgebied totaal een ondergeschoven kindje."
Claesen's opende een jaar geleden een verkoopkantoor in Bangalore. Inmiddels heeft het merk ongeveer honderd shop-in-shops in het land. "Het is een enorm succes, het is bijna kippenvel. We richten ons echt op de middenklasse: een gezin met twee kinderen, een auto en een hond. De collecties hebben we wel aangepast, daar ontkom je niet aan. Bepaalde kleuren werken gewoon niet in sommige delen van India, zoals wit en paars. Ook hebben we de prijzen veranderd, de collecties zijn iets gekoper in India. Dat kan, omdat onze productie uit India komt, dat is ons grote voordeel. Dus het duurt niet lang voor een collectie in de winkels kan liggen. We hebben geen last van invoerrechten of internationale transportkosten. "
India is geen makkelijke markt om zaken te doen. Zo was het lange tijd verboden voor buitenlandse bedrijven om een monobrandstore te openen. De bedrijven moeten nu wel Indiase leveranciers inzetten voor tenminste 30 procent van hun toeleveringen. In 2012 werd het mogelijk voor buitenlandse multibrand retailers om de Indiase markt te betreden. Voorwaarde is dat de buitenlandse bedrijven niet meer dan 51 procent van de aandelen in handen mogen hebben. Volgens Den Boer heerst in India nog altijd de angst dat buitenlandse bedrijven de lokale ondernemers van de markt gaan stoten. "Bedrijven als Ikea worden geweerd, niet geheel onterecht. Al kan het ook een investering in de economie zijn natuurlijk."
Volgens Den Boer gaat het lekker bij Claesen's, vooral internationaal. “Het is een kick om met nieuwe klanten zoals Selfridges te werken. En dat het daar ook goed verkoopt, daar ben ik echt blij om, want daar gaat het uiteindelijk om, dat consumenten tevreden zijn.”
Yasmine Esser