• Home
  • V1
  • Leads
  • 3D-scanner bij Lincherie: 'Het is gewoon een spiegel'

3D-scanner bij Lincherie: 'Het is gewoon een spiegel'

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

Zie je wel, ik ben te plat voor een bh, denk ik als stylist Suzanne Hagen zegt dat de 3D-spiegel mijn bh-maat niet heeft kunnen opmeten. Ze lacht als ik die gedachte hardop uitspreek. Nee joh, ze heeft gewoon mijn lengte verkeerd ingevuld. "Vind je het erg om je schoenen uit te trekken?"

Vijf minuten eerder zei ik al tegen Anne van Coppenolle, field manager van ondermodeketen Lincherie, dat het uur van de waarheid was aangebroken. Dat ik altijd eigenwijs 70B draag, terwijl als ik mezelf meet met een meetlint er een veel kleinere maat uikomt. De 3D-spiegel van het bedrijf zou vast onverbiddelijk zijn.

Van
de Velde introduceert 3D-spiegel bij Lincherie Gelderlandplein

Sinds 2010 hoort de van oorsprong Nederlandse ondermodeketen Lincherie bij het Belgische lingerieconcern Van de Velde. Het bedrijf werkte in die tijd onder andere aan de ontwikkeling van een 3D-spiegel. Het filiaal van Lincherie op het Gelderlandplein in Amsterdam heeft in Nederland de primeur met het snufje. Liesbeth de Keyser, marketing manager retail bij Van de Velde, lacht als ze de spiegel laat zien. “Vier jaar heeft Van de Velde hier aan gewerkt. Vier jaar om te komen met iets wat wel heel erg tegenvalt als je er naar kijkt, want het is gewoon een spiegel,” grapt ze. “Maar dat is ook de kracht, want deze scanner is helemaal geïmplementeerd in de paskamer, in de normale klantomgeving. En als je geen zin heb om de spiegel te gebruiken, dan hoeft dat niet, dan is het een gewone spiegel.”

De Keyser legt uit hoe het werkt: “Je doet straks je bh uit en gaat op de stip staan.” Ze wijst naar de vloerbedekking. “Vervolgens gaat er een piep en draai je een rondje. Je wordt dan gemeten op honderdveertig verschillende punten. Die meetpunten worden vergeleken met driehonderd vrouwenlichamen, om zo de meting om te zetten in een bh-maat. Dat algoritme hebben we gepatenteerd.”

Na meting geeft Lincherie een persoonlijke styling

Suzanne Hagen, lingeriestylist en shopmanager bij Lincherie Gelderlandplein, wacht met een iPad buiten de paskamer om voor de tweede keer te meten wat de juiste maat is. “Wat draag je normaal voor maat?” vraagt ze als ze weer binnenkomt. “Oke, 70B. Ik ga even wat voor je pakken. Hou je van kant? Nee, vind je dat niet mooi?” Onpraktisch vooral, is mijn bekentenis. “Een bh mag best een beetje leuk zijn hoor,” zegt ze dan. Ze klikt op de iPad. “Ik denk dat deze heel mooi is, deze kleur, caffè latte. Dat valt heel mooi weg op jouw huid. Zal ik die even pakken?”

“Ik heb een leuke training gehad over kleur,” vertelt Hagen als ze terugkomt met vijf bh's. “Eén van de dingen die ik heb geleerd is: welke kleur valt het eerst op als ik iemand zie. Ik zag je blauwe jasje, dus vandaar de blauwe bh. En ik ben toch heel eigenwijs geweest, ik heb een kanten bh meegenomen, van Aubade. Wat heel belangrijk is als je deze bh past, is dat je goed voorover bukt. Dan schud je je borsten precies op de kussentjes.”

Volgens Lincherie draagt zo'n 70 procent van de vrouwen een bh in de verkeerde maat. Ik hoor daar in ieder geval niet bij. Hagen: “Wat mij betreft is 70B echt jouw maat. Ik ga je precies vertellen waar wij op letten. Op de omvang. Deze zit goed, eventueel kun je 'm nog wat losser zetten. We letten ook op hoe de beugel om de borst zit.” Komt het vaak voor dat er een compleet andere maat uit het apparaat rolt dan vrouwen van te voren dachten? “Komt heel vaak voor,” vertelt de stylist. “Dames realiseren zich vaak niet dat hun lichaam zo'n zes keer in hun leven verandert. Zwangerschappen, gewichtstoename of – afname. Ik zie ook vaak vrouwen met een te grote bh, dan hangen de borsten te laag.”

3D-spiegel Lincherie moet bh's kopen leuker maken

De spiegel kan niet alleen meten, er zit ook een camera in. Zo kunnen consumenten tot twaalf foto's projecteren op de spiegel. Wie niet zo besluitvaardig is, hoeft zich dan niet vierentwintig keer om te kleden. De Keyser geeft een tip: “Let ook op je gelaatsuitdrukking, zo zie je meteen in welke bh je je prettig voelt en welke je zelfvertrouwen geeft. Je voelt je echt beter met de juiste bh: schouders naar achteren, hoofd omhoog. We willen vrouwen mooier maken. Ook vrouwen met een moeilijkere maat hebben recht om vrouw te zijn. Vaak, zeker in de grotere maten, ben je gedoemd tot oma-bh's die je inpakken tot onder je kin en alleen verkrijgbaar zijn in vleeskleur. Terwijl wij echt vinden dat die vrouwen ook sexy kunnen zijn. Lincherie belooft voor iedereen een juiste bh te hebben, we hebben dan ook duizend bh's op voorraad in deze 80 vierkante meter grote winkel.”

De foto's kunnen niet opgeslagen worden, ze worden meteen verwijderd. Consumenten kunnen wel hun maatgegevens opslaan in een Shape ID. Dat kan handig zijn als je terug komt naar de winkel of voor een partner die een cadeautje wil geven. Vrouwen kunnen ook kiezen om hun gegevens anoniem door te sturen naar Van de Velde, zodat het concern steeds meer vergelijkingsmateriaal krijgt, om de juiste bh-maat te bepalen. De Keyser: “Veel vrouwen zijn hiertoe bereid. 'We helpen onze boezemzusters,' zeggen ze dan.“

Lincherie wil 3D-spiegel in meer winkels

De stylist spendeert een half uur aan de verkoop van één bh. Met een beetje geluk twee. “Dat is natuurlijk wel dwaas in retailland,” lacht De Keyser. “Maar wij geloven dat we op deze manier het verschil kunnen maken met fast fashion lingerie.” Momenteel zijn drie spiegels in gebruik: in Amsterdam, Londen en Düsseldorf. De bedoeling is om uit te breiden. “Het is natuurlijk een hele investering, dus we kijken eerst hoe het aanslaat,” zegt ze.

L

incherie heeft momenteel dertig winkels en een webshop in Nederland. Vroeger was de keten een soft franchise concept van Euretco. Toen hadden de Lincherie-winkels niet zo veel met elkaar gemeen, volgens De Keyser. Op het logo op de deur en korting bij leveranciers na dan. Na de overname door Van de Velde werd de formule hard franchise. 15 van de 46 winkels bleven over. Later nam Van de Velde winkels van de formule Donker over. Het concern transformeerde de winkels om naar het Lincherie-concept. Behalve de labels van Van de Velde zelf – MarieJo en PrimaDonna - verkoopt de lingerieketen ook merken als Calvin Klein en Marlies Dekkers.

Vorig jaar won Lincherie de GFK Award voor Beste lingeriezaak van Nederland. Field manager Anne van Coppenolle vertelt dat Lincherie veel vaste klanten heeft. “Op het Gelderlandplein is een oudere dame die als die haar bh's wast, haar bandjes niet meer kan verstellen. Dus dan komt ze altijd even langs.” Een ander voorbeeld: “Tijdens het heropeningsfeest kwam een mevrouw langs, die mòest een nieuwe bh. De hele winkel stond vol voor de receptie. Maar ze zei: 'Deze bh is gewoon te groot geworden, ik ben afgevallen. Jullie zijn een maand dicht geweest hoor!' Wat een leuk compliment hè.”

Linc
herie Gelderlandplein na een maand verbouwen weer open

In de tijd dat de winkel aan het Gelderlandplein gesloten was, kwam niet alleen de 3D-spiegel. De hele winkel kreeg een nieuw uiterlijk, waardoor de paskamers nu één derde van de totale winkel in beslag nemen. Het licht in de kleedruimte kunnen consumenten dimmen. Want van half naakt voor de spiegel staan in tl-licht, wordt volgens het bedrijf niemand vrolijk.

”Errug mooi,” zegt stylist Hagen over de zwarte kanten bh van Aubade. “Weet je, een kanten bh is misschien niet iets dat je iedere dag aan hebt. Toch kan het best onder heel veel kleding. Zullen we een foto maken?” Ik vergelijk het kanten model met de caffè latte en donkerblauwe bh's van Calvin Klein. Ik kijk naar mijn gezicht. En het is waar, op de laatste foto heb ik een trotse houding.

Yasmine Esser
Lincherie
Van de Velde