• Home
  • V1
  • Leads
  • Aan winstdaling Burberry ‘zit luchtje’

Aan winstdaling Burberry ‘zit luchtje’

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Burberry heeft last van de economische miserie gekregen. In oktober maakte het bedrijf al bekend minder hard te groeien, nu blijkt dat de nettowinst in het eerste half jaar van het gebroken boekjaar 2012-2013 met 27,5 procent is gedaald.

In totaal kwam de winst uit op 85 miljoen pond (106,4 miljoen euro), een jaar geleden was dat nog 117,2 miljoen pond (146,7 miljoen euro)

Oorzaak

van de winstdaling is naast een afnemende vraag naar de luxe producten van Burberry in China en thuisland Groot-Brittannië ook het stopzetten van een licentiedeal met Interparfums. Burberry neemt vanaf volgend jaar de parfum-touwtjes in eigen handen en heeft daarom de samenwerking met het Franse geurenbedrijf stopgezet. De prijs die het modehuis daarvoor moet betalen: 78,8 miljoen pond (98,6 miljoen euro).

Hoewel in China en Groot-Brittannië minder interesse was voor het beroemde trenchcoatmerk, groeide de omzet in de eerste helft van het jaar wel: met 8 procent tot 883 miljoen pond (1,1 miljard euro). De retailtak van het Britse modehuis kwam 10 procent hoger uit in vergelijking met het eerste half jaar van 2011.

Burberry heeft dan ook flink geïnvesteerd in de eigen winkels. Onder andere door flagshipstores in Hongkong, Milaan, Rome en Londen te openen. Dertien nieuwe winkels en zestien shop-in-shops kwamen er dit jaar bij. In China werden zeven winkels geopend en twee weer gesloten. 80 procent van de omzet uit Azië komt binnen via Burberry-stores.

In de tweede helft van het jaar zullen er winkels in Chicago, Shanghai, Brazilië, Mexico, het Midden-Oosten en een mannenmodewinkel in Londen bijkomen – mannenmode bleek de snelst groeiende productgroep. Burberry blijft bij de planning om in het huidige boekjaar tussen de 180 en 200 miljoen pond (224 tot 249 miljoen euro) te investeren in retail. Een deel van dat geld wordt echter ook gepompt in de virtuele wereld. Het Britse label vertaalde de webshop in de eerste helft van het jaar naar het Spaans en Koreaans, waardoor consumenten nu kunnen kiezen uit acht verschillende talen. De klantenservice is beschikbaar in veertien talen en in honderd landen.

CEO Angela Ahrendts geeft in een persverklaring aan dat de markt uitdagend is. “Maar onze strategie is nog zeer relevant en we blijven investeren in retail en digitale en technologische ontwikkelingen.”

Voor de rest van het jaar denkt Burberry dat de omzet uit retail met 14 procent zal groeien. Resultaten uit wholesale en licenties zullen naar verwachting hetzelfde zijn als vorig jaar.

Foto's: Burberry AW12

Burberry