ABN-Amro: Faillissementen naar record in 2012
bezig met laden...
record bereiken.
Om in deze moeilijke tijd het hoofd boven water te kunnen houden, adviseert Van de Wal in de eerste plaats om op de kosten te letten. “Ondernemers doen er in deze tijd goed aan om op kosten te besparen, bijvoorbeeld door te kijken naar winkelbezetting. Daarnaast is investeren in cross channel aanwezigheid erg belangrijk. Een goede mix van beleving in de winkel gekoppeld aan een sterk online aanbod is noodzakelijk om relevant te blijven,” aldus Van de Wal.
Naast een toenemend aantal faillissementen zullen door de krimp van de economie dit jaar en de magere groeivoorspelling volgend jaar zullen er ook meer banen verdwijnen en zal de werkeloosheid voorlopig blijven stijgen tot een piek rond de 7,5 procent in 2014. Omdat het werk in winkels vrij arbeidsintensief is, zal de schade in retail beperkt blijven volgens ABN-Amro.
Mode professionals die op zoek zijn naar werk of bang zijn om hun baan kwijt te raken, adviseert Van de Wal te investeren in kennis en opleiding. “De kracht van fysieke winkels zit hem in het personeel. De consument kan vanachter zijn computer dag en nacht bestellen, dus de enige reden om terug te gaan naar een winkel is beleving. Daarom is het belangrijk dat er geïnvesteerd wordt in opleiding van het personeel, zodat zij in staat zijn om beleving aan een shopervaring toe te voegen. Dat is de beste remedie tegen een dreigend faillissement en werkeloosheid.”