• Home
  • V1
  • Leads
  • Achtergrond: de Harrods Summer Sale

Achtergrond: de Harrods Summer Sale

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

De wereldberoemde Summer Sale, de periode waarin het Britse warenhuis Harrods duizenden koopjesjagers trekt op zoek naar seizoensaanbiedingen voor designerkleding, woninginrichting en andere koopjes, is aangebroken. Ware

liefhebbers arriveren vroeg en zijn voorbereid op lange rijen. Talk of the town is echter de laatste uitverkoopronde met een prijskaartje van 1,5 miljard pond. Het nieuws dat Mohamed Al Fayed na 25 jaar Harrods heeft verkocht aan de koninklijke familie van Qatar, kwam als een verrassing.

Over de verkoop van het luxe warenhuis werd de afgelopen maand wel gespeculeerd, maar Al Fayed ontkende de geruchten met klem. Een paar weken geleden zei hij nog: "We worden benaderd door mensen uit Koeweit, Saoedi-Arabië en Qatar. Prima, maar Harrods is niet te koop. Het gaat hier niet om Marks & Spencer of Sainsbury. Het is een bijzondere plek waar mensen van genieten. Er is maar één Mekka."
Deze week werd bevestigd dat de eigenaar van voetbalclub Fulham en het Ritz Hotel van mening is veranderd, met pensioen gaat en in de ochtend van 8 mei 2010 de verkoopovereenkomst heeft getekend.

Het moet een moeilijke beslissing zijn geweest voor Al Fayed, zegt Katherine Miles, consultant bij Verdict Research, specialist in marktanalyse en consultant detailhandel in het Verenigd Koninkrijk en Europa, én voormalig werknemer van Harrods: “Maar wel een beslissing die goed zal zijn voor de toekomstige uitbreiding van de onderneming. Kansen om uit te breiden in China, de Verenigde Arabische Emiraten en de Verenigde Staten, waar loyale cliënten wonen die nu naar Groot-Brittannië reizen,” liggen als volgende stappen voor de hand.

Harrods werd in 1834 opgericht in Londen, toen Charles Henry Harrod een groothandel in kruidenierswaren opende met bijzondere aandacht voor thee. Harrod nam in 1849 een kleine winkel in Knightsbridge over, op de plaats van het huidige warenhuis. Harrods' zoon Charles Digby bouwde de zaak op tot een goedlopende winkel en breidde hem rond 1880 uit met de naastliggende gebouwen. De zaak, die in 1883 een brand doorstond en waar in 1889 de eerste 'bewegende trap' van Engeland in gebruik werd genomen, werd in 1985 door Al Fayed gekocht voor 615 miljoen pond. De aankoop veroorzaakte tussen hem en zijn collega Roland ‘Tiny’ Rowland een jarenlange vete die pas in 1993 werd bijgelegd.

Maar dat was niet de enige keer dat Al Fayed de controverse opzocht. In 2008 beschuldigde hij de Britse koninklijke familie openlijk van het geven van de opdracht voor de dood van zijn zoon Dodi en van prinses Diana. Claims die alom werden afgekeurd en nergens op waren gebaseerd. En toen Harrods vervolgens zijn status van hofleverancier kwijtraakte, die op de gevel van de zaak prijkte, verving Al Fayed het wapenschild brutaalweg door het Arabische wapen.

Ondertussen heeft Al Fayed alles gedaan om het Britse icoon Harrods te veranderen in een internationale attractie en een toonbeeld van luxe winkelen. Naar schatting heeft hij 400 miljoen pond geïnvesteerd in de renovatie van het warenhuis. Een verbouwing die volgens Miles bijzonder succesvol heeft uitgepakt. “Modernisering en de ontwikkeling van het merkenaanbod zorgde ervoor dat aan de wensen en verwachtingen van de klanten voldaan werd. Het voortdurend verbeteren van de winkelomgeving, waarbij gestreefd wordt naar de beste koopervaring en waarbij de merknaam beschermd wordt, is altijd de sleutel geweest voor het succes van Harrods en dat is aan de omzetcijfers goed te zien."

Over de strijd van de winkel tegen de recessie merkt Miles op dat Al Fayed “tijdens de recessie voortdurend bleef investeren, terwijl anderen in hun uitgaven sneden en uitbreidingen uitstelden.” De succesvolle strategie op het gebied van klantenrelaties zorgde ervoor dat met de stimulerende maatregelen "een loyale en toegewijde klantenkring behouden bleef, vooral onder bemiddelde cliënten."

Een aantal van de opvallendste veranderingen die Al Fayed doorvoerde zijn de exotische Egyptische hal en lift, de opening van een 'Urban Retreat' spa, een nieuwe cosmetica-afdeling en een met marmeren muren afgewerkte accessoireafdeling. In 2006 opende hij 102, een delicatessenzaak met maaltijdservice tegenover het vlaggenschip van Knightsbridge, en er zijn Harrodsvestigingen in vier terminals op Heathrow Airport bijgekomen. Onlangs werd de circa 4.650 vierkante meter grote herenmodeafdeling voor 9 miljoen pond gerenoveerd.

Investeringsmaatschappij Qatar Holding, eigendom van de koninklijke familie van Qatar en aandeelhouder van Sainsbury’s en Songbird Estates, zou het merk volgens Miles “naar andere gebieden” kunnen sturen: “Online-verkoop [bijvoorbeeld] is al 10 jaar beschikbaar, maar er is nog veel aan te doen. Nieuwe strategieën en nieuwe ideeën zouden moeten laten zien wat ze in huis hebben. Voor een sterk merk als Harrods dat uitstekende relaties met veel luxemerken heeft, zijn volop mogelijkheden om online samenwerkingsverbanden te ontwikkelen. Verdict voorspelt dat de verkoop via e-commerce in de komende 10 jaar met 42 miljard zal toenemen tot 62 miljard pond.”

Miles vervolgt: “Er zijn vele redenen om eigen merkproducten onder de merknaam Harrods te gaan ontwikkelen – momenteel bestaan er Harrods tassen, teddyberen, kasjmieren sjaals etc., maar er zijn ook mogelijkheden om succesvolle collecties te ontwikkelen op het gebied van mode en schoonheid. Dat biedt kansen de winst te verhogen en voor toekomstige uitbreiding naar andere verkooppunten onder de merknaam Harrods."

Harrods