Er wonen en werken 30.000 mensen op de Zuidas in Amsterdam, maar toch zitten er nauwelijks winkels en horecagelegenheden. Dat is zonde, vindt Bart de Groot, directeur van projectontwikkelingsbureau Buro Beehive dat leegstaande pandeneen nieuwe creatieve bestemming geeft, want de doelgroep zoekt nu hun heil op Schiphol, in de Beethovenstraat of op het Gelderlandplein. Met een
high end warenhuis aan het George Gershwinplein – een van de drie centrale pleinen van de Zuidas – wil Beehive daar verandering in brengen.
H
et warenhuis, dat in totaal driehonderd vierkante meter telt, is verdeeld over drie verdiepingen. Voor de inrichting heeft Beehive een budget van 15.000 à 20.000 euro uitgetrokken. Daarvan worden de muren geverfd, voorzieningen als toiletten gebouwd en zogenoemde mini-shops ontwikkeld die eruit zien als
flightcases op wielen. Merken en ondernemers kunnen voor 11.000 euro per jaar winkelruimte huren en deze mini-shops naar eigen smaak inrichten. “Je moet er naast voor
high end vrijetijds- en zakenkleding ook terecht kunnen voor een goede fles wijn, een mooi horloge en cadeaus,” legt De Groot uit. “We willen echt een warenhuiservaring creëren.”
Op dit moment voert Beehive gesprekken met geïnteresseerde bedrijven. Als alles goed gaat, moet Beehive nog voor de feestdagen open gaan. Mocht het project vertraging oplopen, dan wordt het februari 2013. Volgens De Groot is er veel interesse. “Ik kan nog niet zeggen wie, maar we zijn al met veel merken aan het onderhandelen geslagen. Denk aan dé modeontwerpers van Nederland, maar ook grotere merken en een aantal beginnende labels,” aldus De Groot. Om de kwaliteit te waarborgen, is er een strenge selectie. “We denken niet: ‘zodra we het verhuurd hebben, is het geld binnen’. We willen het concept helder houden. Niet dat we ruimte aan een pakkenmerk verhuren en er daarna nog een pakkenboer bijkomt. Dat zou ik als ondernemer ook niet willen.”
Maar is het wel een goed moment om nu, ten tijden van de crisis, een warenhuis te openen? De Groot: “We denken juist dat het een goed moment is. We geven merken de kans om heel klein ergens te beginnen. Omgerekend kost het 55 euro per dag, daar heb je alles voor: van personeel tot internet. Dat is bijna net zoveel als een kraampje op een kerstmarkt, maar dan warm, zonder wegen en in een fijne omgeving. Bovendien: als er nog consumenten zijn die geld willen uitgeven, dan zitten die in het zakengebied.”
Beehive wil een winkelervaring creëren met vrijdagmiddagborrels |
De Groot is ervan overtuigd dat hij de doelgroep, die grotendeels achter de computer werkt waardoor de verleiding om online te shoppen groot is, uit zijn bureaustoel kan krijgen. “Pinc (een sample sale organisatie die pop-up stores organiseert, red.) is daar een goed voorbeeld van. Daar stonden ze met rijen voor de deur. En een fles wijn voor een collega, daar denk je vaak pas op de dag zelf aan en kun je dan niet meer op internet bestellen. Ook ken ik genoeg vrouwen die soms een dag hebben dat ze gewoon iets móéten kopen. Die stappen nu in de trein naar Schiphol voor een impulsaankoop. Straks kunnen zij gewoon in hun pauze naar buiten lopen.” Ook wil Beehive consumenten trekken met initiatieven als een vrijdagmiddagborrel, de presentatie van een nieuwe modelijn of een sample sale.