Arnhem Masterplan: Cultuur als drijfkracht
bezig met laden...
“Een economisch plan met cultuur als drijfkracht,” zo omschrijft Bart Huydts, directeur van Art Business Center ArtEZ het Masterplan. Het plan komt kortgezegd neer op het bevorderen van werkgelegenheid voor creatieve ondernemers, meer atelierruimte en versterking van de relatie tussen het bedrijfsleven en de creatieve sector. Daarvoor hebben de partijen gezamenlijk 2,7 miljoen euro uitgetrokken.
H
“De verbinding is van belang om een economisch effect te bewerkstelligen,” legt Ger Strijker uit op de vraag waarom de intentieverklaring belangrijk is. “Onze belangen lopen parallel, want zowel de regio als wijzelf zijn erbij gebaat dat de sector een duw in de rug krijgt.” Hans Esmeijer voegt eraan toe: “Cultuur en economie hebben elkaar nodig. Kunstenaars en filosofen scheppen de mentale ruimte die nodig is om economisch te kunnen floreren.”
Andere aanwezigen hoefden niets te tekenen, maar dat betekent niet dat zij geen intentie hebben bij te dragen aan het doel. Zo deed woningcorporatie Volkshuisvesting Arnhem een duit in het zakje door te investeren in de panden in ‘Modekwartier’ Klarendal. “Je huis moet goed zijn, maar ook de omgeving waarin je huis staat,” zegt Berry Kessels, manager Wonen bij Volkshuisvesting Arnhem. De organisatie creëerde daarom de gecombineerde woon- en werkruimten voor creatief ondernemers en zorgde ervoor dat er een populair restaurant bij kwam. Nu werkt de corporatie aan de opening van een mode/designhotel in de wijk. Het Dutch Fashion & Design Center initeerde de Mode-Incubator. En ook Robert Wittenberg, van de horecaformule Dudok, heeft plannen voor samenwerkingen met modeondernemers. Daarover horen we later mogelijk meer.
Foto's: Collectie Arnhem 2011