• Home
  • V1
  • Leads
  • Burberry winnaar Britse modeprijzen

Burberry winnaar Britse modeprijzen

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Tijdens de uitreiking van de British Fashion Awards is Burberry-ontwerper Christopher Bailey voor de tweede keer uitverkozen tot BFC Designer of the Year. In 2005 won hij de award ook al. Het was ook niet de enige prijs voor Burberry. In de

catagorie Designer Brand won het Britse merk eveneens. Tijdens de uitreiking zei Bailey dat Burberry Prorsum in februari opnieuw een show zal geven tijdens de modeweek in Londen. In september 2009 keerde Burberry terug naar de catwalk van LFW na jaren in Milaan te hebben geshowd.

Burberry, dat in 1856 werd opgericht, heeft de afgelopen tien jaar een aantal ingrijpende veranderingen doorgemaakt. De transformatie van stoffig regenjassenmerk naar luxe wereldmerk komt grotendeels op het conto van Rose Marie Bravo die van 1997 tot 2007 directeur en voorzitter was. Zij lanceerde de grote reclamecampagnes met topmodellen als Kate Moss en Stella Tennant, wist het merk populair te maken in haar geboorteland de Verenigde Staten, en de één miljard dollargrens in omzet te bereiken. Bravo recruteerde Christopher Bailey als creatief directeur. Bailey trad aan in mei 2001, na vijf jaar als senior designer bij Gucci te hebben gewerkt. Hij heeft van Burberry het totaalmerk gemaakt met volledige kledinglijnen voor dames en heren. De collectie is bovendien uitgebreid met lucratieve productgroepen als tassen, schoenen, sieraden, horloges, brillen en parfums.

Dit jaar maakt Burberry opnieuw een grote verandering door: die van traditioneel groothandelsbedrijf naar dynamische retailorganisatie. Deze omvorming is momenteel nog in volle gang. Reden voor de focus op retail is onder meer een gevolg van de uitstekende resultaten die het bedrijf daarmee boekt: in het gebroken boekjaar 2008/2009 bedroeg de omzet via de eigen retailkanalen de helft van de totaalomzet van het bedrijf. Burberry heeft inmiddels 32 directly operated stores in Europa en 119 wereldwijd. Inclusief concessies en outlets heeft het merk 419 winkels. In september opende Burberry voor het eerst een winkel in Nederland, aan de PC Hooftstraat in Amsterdam. In België heeft het merk winkels in Antwerpen en Knokke.

Vorige maand werden ambitieuze targets voor de komende drie jaar onthuld. Focus ligt op toename van de omzet in kindermode en casual wear en ook de herenmode zal voortaan weer 'in huis' worden ontworpen en geproduceerd en zo een extra boost krijgen. Ook wil men de groothandelsomzet in Noord- en Zuid-Amerika fors doen groeien. Hoewel de winst in de eerste helft van het lopende boekjaar licht gedaald bleek, stijgt de omzet nog steeds. Naar 572 miljoen pond in de eerste zes maanden van dit boekjaar tegen 539 miljoen over
dezelfde periode vorig jaar.

Foto: Burberry Prorsum

Burberry