Clarks: 'We richten ons nu op de modische consument'
bezig met laden...
O
Met de herpositionering wil het schoenenlabel een nieuwe consumentendoelgroep bereiken. “We hebben wereldwijd onderzoek gedaan naar consumentengedrag,” legt Judith van Kaathoven, marketingmanager bij Clarks, uit. “Wie koopt er schoenen? Wie koopt er bovengemiddeld vaak schoenen? Welke relevante prijscategorie hoort daarbij? Hoe gaat die markt zich ontwikkelen? Daar is een nieuw klantenprofiel uitgekomen dat afwijkt van onze huidige klantenkring.” De doelgroep bleek een stuk jonger en meer modegericht dan de traditionele consument waar Clarks zich eerder op richtte. “We gaan onze oude klanten niet uitsluiten, maar de focus ligt nu op de jongere, modische consument. Omdat we een merk zijn met collecties voor jong en oud,verwachten we dat de jonge doelgroep door modieuze items uit de Clarks collectie te kopen, ook invloed zal hebben op het koopgedrag van de rest van de familie.”
De verjonging van het merk is al terug te vinden in de collecties. Naast klassieke schoenen kunnen klanten tegenwoordig ook voor hoge hakken en stoere laarzen bij Clarks terecht. Van Kaathoven: “Clarks is van oorsprong echt een comfortmerk, maar nu besteden we meer aandacht aan de uitstraling van de schoenen. Toch ontwerpen we nog steeds vanuit comfort. Het is belangrijk dat hoge hakken goed zitten en een klant heel de dag op onze schoenen kan lopen. Daarin willen we ons onderscheiden.”
Met de verjonging wil Clarks, dat dit jaar werd uitgeroepen door Europese schoenenvakblad Shoe Intelligence tot grootste schoenenmerk ter wereld, zijn toekomst als wereldleider op het gebied van schoenen veilig stellen. “Het doel van de verjonging is het grootste schoenenmerk ter wereld blijven. We investeren in nieuwe klanten en kijken vooruit,” aldus Van Kaathoven.