• Home
  • V1
  • Leads
  • Clarks: 'We richten ons nu op de modische consument'

Clarks: 'We richten ons nu op de modische consument'

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

De nerdy college look van houthakkersbloezen, opgerolde chino's en halfhoge suède veterschoenen met crêpezool van Clarks is al een tijd een populaire trend onder jongeren. En laat dat nou net het doel zijn van het Britse schoenenmerk.

Clarks, in 1825 opgericht door de broers Cyrus en James Clark, is sinds 2008 bezig met een verjonging van het merk. Het familiebedrijf heeft miljoenen geïnvesteerd in intensieve mediacampagnes om naamsbekendheid van het merk te vergroten en nieuwe winkels te openen.

O

nderdeel van de strategie is internationale expansie. Tussen nu en 2015 komen er vijfhonderd nieuwe Clarks winkels bij, waarvan twintig in de Benelux. Ook is het modebedrijf een samenwerking met het RTL5-programma Project Catwalk. Clarks gaat Jacob Kok, winnaar van de ontwerperstalentenjacht, en ontwerpster Marloes Blaas sponsoren tijdens de Amsterdam International Fashion Week (AIFW). Alle modellen in de modeshow van de jonge ontwerpers zullen Clarks schoenen dragen op catwalk en de nieuwe schoenencollectie voor lente/zomer 2012 zal in een ruimte op de modeweek tentoon gepresenteerd worden aan de pers en genodigden.

Met de herpositionering wil het schoenenlabel een nieuwe consumentendoelgroep bereiken. “We hebben wereldwijd onderzoek gedaan naar consumentengedrag,” legt Judith van Kaathoven, marketingmanager bij Clarks, uit. “Wie koopt er schoenen? Wie koopt er bovengemiddeld vaak schoenen? Welke relevante prijscategorie hoort daarbij? Hoe gaat die markt zich ontwikkelen? Daar is een nieuw klantenprofiel uitgekomen dat afwijkt van onze huidige klantenkring.” De doelgroep bleek een stuk jonger en meer modegericht dan de traditionele consument waar Clarks zich eerder op richtte. “We gaan onze oude klanten niet uitsluiten, maar de focus ligt nu op de jongere, modische consument. Omdat we een merk zijn met collecties voor jong en oud,verwachten we dat de jonge doelgroep door modieuze items uit de Clarks collectie te kopen, ook invloed zal hebben op het koopgedrag van de rest van de familie.”

De verjonging van het merk is al terug te vinden in de collecties. Naast klassieke schoenen kunnen klanten tegenwoordig ook voor hoge hakken en stoere laarzen bij Clarks terecht. Van Kaathoven: “Clarks is van oorsprong echt een comfortmerk, maar nu besteden we meer aandacht aan de uitstraling van de schoenen. Toch ontwerpen we nog steeds vanuit comfort. Het is belangrijk dat hoge hakken goed zitten en een klant heel de dag op onze schoenen kan lopen. Daarin willen we ons onderscheiden.”

Met de verjonging wil Clarks, dat dit jaar werd uitgeroepen door Europese schoenenvakblad Shoe Intelligence tot grootste schoenenmerk ter wereld, zijn toekomst als wereldleider op het gebied van schoenen veilig stellen. “Het doel van de verjonging is het grootste schoenenmerk ter wereld blijven. We investeren in nieuwe klanten en kijken vooruit,” aldus Van Kaathoven.

 

Clarks