• Home
  • V1
  • Leads
  • Consumententrends: Nieuw terrein in een nieuwe wereld

Consumententrends: Nieuw terrein in een nieuwe wereld

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

"W

e zijn een zinkend schip op zee, omringd door talloze redders in nood, en het is aan jullie om te kiezen met welke jullie de zee van mogelijkheden en overvloed willen bevaren," verkondigde Christine Boland tijdens het laatste seminar

voor consumententrends 2015 en daarna. Als winnares van het TWOTY 2012 award voor trend watching, wist Boland met haar trendanalyses de juiste snaar te raken. Samen met David Shah, specialist in het ontwikkelen van mode- en lifestyleconcepten, presenteerde zij het seminar.

'Vert
rouwen hebben' in de toekomst van consumententrends

"Trend is het antwoord op iets dat we willen," begon Boland. Om grip te kunnen krijgen op wat consumenten willen, moeten we een stap terug doen en opnieuw beginnen. Zowel Shah als Boland zijn het erover eens dat er een 'verstoord evenwicht in de wereld' is en dat consumenten op zoek zijn naar hun verleden en hun afkomst om het evenwicht te herstellen. De manier waarop een bedrijf of merk in deze nieuwe wateren kan overleven is door in te spelen op dit simplistische en minimalistische tijdperk. Selfridges bereikte met de lancering begin dit jaar van de campagne 'No Noise' een heel nieuw niveau. Het Britse warenhuis vierde zes weken lang 'de kracht van de stilte' en bracht opnieuw een aantal 'stille' of merkloze producten uit. Het merendeel van deze producten heeft inmiddels cultstatus bereikt en heeft gaf aanleiding tot een aantal soortgelijke concepten, zoals Starbucks un-branded cafe's die door heel Amerika openen. Minimalisme was ookal een grote hit op de najaar/winter 2013 catwalks, zichtbaar in 'zuivere vormen, neopreen, plastic en lakleer', meldde Editd, data analisten voor de kledingindustrie.

Shah noemde hedendaagse consumenten 'de Net Niet-ers', vast geroest in de mentaliteit dat het nooit meer goed zal komen, zelfs niet na afloop van de economische crisis. Dit gevoel van naderend onheil ziet men terug in de opkomende overlevings- en holbewonertrend, vindt Shah. "We kunnen in alles wat we doen van de natuur leren," zegt Boland, en dit verlangen naar de terugkeer naar een natuurlijker tijdperk uit zich ook in een aantal nieuwe trends. Dieren en Safari prints waren volgens Editd in veel voorjaar/zomer 2014 modeshows te zien. Er is steeds meer vraag naar natuurlijke stoffen zoals wol, zijde, leer en zijde. Puma lanceerde vorig jaar een lijn afbreekbare schoenen en kleding, onder de veronderstelling at 'duurzaamheid een mega-trend is'. Om niet achter te blijven lanceerde Zara onlangs een nieuw winkelconcept op basis van duurzaamheid. Hennes & Mauritz volgde dit voorbeeld met de introductie van de H&M Conscious lijn. Ook biedt de Zweedse modegigant klanten een korting tegen inlevering van een zak gedragen kleding.

"W

e leren weer te voelen en werken samen om weer mens te worden," verkondigt Shah. De behoefte om empathisch met elkaar om te gaan en met elkaar in contact te treden ziet men terug in de stijgende populariteit van websites zoals Rent the Run Way en Le Tote. Deze sites brengen niet alleen modeliefhebbers bij elkaar, maar geven hun gebruikers de kans designerproducten te lenen of huren; de nadruk ligt hier op de kwaliteit van het product, niet de prijs. Volgens Bolland zijn vintage, retro en heritage allemaal belangrijke trends die opkomen. Consumenten vinden het steeds belangrijker om met hun aankopen een verhaal te kunnen vertellen en de herkomst ervan te kunnen herleiden. Retailconcepten zoals Urban Outfitters en Nudie Jeans spelen in op dit concept. Nudie verkoopt zelfs gerecyclede kleden gemaakt van oude jeans, terwijl Urban Outfitters een vintage afdeling in de winkels biedt.

Shah concludeert dat om in de toekomst succes te kunnen garanderen, 'bedrijven met oplossingen zullen moeten komen die inspelen op deze nieuwe mentaliteit, van nieuwe manieren om digitale indringing te reguleren tot holistische spirituele ruimtes, en producten en diensten die het welzijn en geluk daadwerkelijk bevorderen.'

Christine Boland
Consumententrends