In de Verenigde Staten lijkt de financiële crisis behoorlijk om zich heen te grijpen. Niet alleen de banken hebben het moeilijk, ook de detailhandel begint een terugloop in omzet te voelen. Zo werden moderetailketens Gap, Banana Republic, Old Navy en Abercrombie & Fitch in september flink getroffen.

Maar hoe gaat het met het vertrouwen van de Nederlandse consument en mode-industrie in de economie? Het Centraal Bureau voor de Statistiek meldde eind september dat de consument helemaal nog niet zo somber denkt over de financiële situatie. De consument herwon zelfs afgelopen maanden het vertrouwen in de economie en voor wat betreft de uitgaven lijkt men inderdaad de hand nog niet op de knip te houden; Afgelopen week meldde het onderzoeksbureau dat er in augustus nog sprake was van een omzetgroei in de detailhandel. Een lichte, maar toch. De aanloop naar de crisis in de financiële wereld leek toen nog niet genoeg reden voor verandering van het uitgavepatroon.

Ondernemers zijn minder postitief. Een conjunctuurbericht van het CBS vertelde ons dat de stemming onder hen in september is omgeslagen naar zeer pessimistisch. Maar of dat ook zichtbaar wordt in de omzetten valt nog te bezien en is volgens sommigen afhankelijk van het segment waarin je zaken doet. Deborah Blaauw van het Nederlandse label Claesen's denkt dat merken in het middensegment niets te vrezen hebben. "Het is al de tweede keer dat we dit meemaken. Midden jaren '90 hoorde je iedereen klagen. Toen merkten wij niets. Men laat de dure merken liggen, maar met ons gaat het juist goed." Wel betalen winkeliers hun rekeningen later, maar de consument koopt volgens Blaauw gewoon door.

Linda Brandel van M&S Mode zegt ook het effect van een eventuele crisis nog niet te zien. "Ik kan me wel voorstellen dat een vergelijking met de Verenigde Staten wordt getrokken, maar zij lopen nog wat op ons voor. We houden het goed in de gaten, maar vorige maand was bij ons heel goed."

Echt negatief lijkt de branche dus niet te zijn. Ondanks dat heeft brancheorganisatie Mitex in een brief aan haar leden laten weten dat de organisatie de ontwikkelingen op het gebied van de economie goed in de gaten houdt. Ook waarschuwt Mitex er voor meegesleept te worden door de mediagekte nu de gevolgen van de crisis op de financiële markten lijkt te gaan doorwerken in de mondiale economie. Want, zo zegt de organisatie 'veel speelt zich nu nog boven onze hoofden af'. Zolang de consument het niet lijkt te voelen in de portemonnee, lijkt er op korte termijn niet veel te veranderen. Directeur van Mitex, Jan Meerman, laat wel weten dat hij denkt dat de consequenties van wat er gebeurt ergens merkbaar worden, bijvoorbeeld op het gebied van kredietverstrekking. En dat klopt. Fortis, de bank die onlangs is overgenomen door de staat en aan FashionUnited liet weten wel de Amsterdam Fashion Week te blijven sponsoren, geeft toe dat een lening krijgen op dit moment niet makkelijk is. "In deze tijd is het risico groter, dus worden leningaanvragen kritischer beoordeeld," vertelt Omara Nahar van de bank.

Maar Mitex vindt niet dat de startende ondernemer zich door wat er nu gebeurt moet laten afleiden: 'Goede ondernemers realiseren hun visie. En als het moet tegen de stroom in.'

 

Related Products

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN