• Home
  • V1
  • Leads
  • Crisiskraker. POM Amsterdam sjaals verkopen vlot

Crisiskraker. POM Amsterdam sjaals verkopen vlot

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

Als het je lukt om in crisistijd een bedrijf van de grond te krijgen, een nieuw product te lanceren, aarzelende retailers over de streep te trekken en spullen te verkopen, dan doe je het goed. Wie kansen ziet en pakt in crisistijd is crisiskraker. Deel 2,

POM Amsterdam.

Misschien

heeft de aanhoudende economische malaise het Nederlandse sjaalmerk POM Amsterdam wel op weg geholpen in plaats van afgeremd. "Vrouwen willen toch af en toe iets nieuws," zegt Violet Lotgering met een knipoog, "maar in plaats van een nieuwe jurk kun je ook drie sjaals kopen. Heb je voor hetzelfde geld drie nieuwe looks." POM Amsterdam is ontsproten aan het brein van haar jongere zus Liesbeth die het merk in 2011 is gestart. Wat begon met restjes stof en met moeder en vriendinnen achter de naaimachine, is in 2 jaar op eigen (financiële) kracht uitgegroeid tot een volwaardig bedrijf met 2 naaiateliers, 6 medewerkers en 145 verkooppunten, waaronder warenhuis De Bijenkorf.

POM Amsterdam sjaals "ideale bijverkoop"

"Ik hou van mooie stoffen en ik miste iets op sjaalgebied," zegt Liesbeth Lotgering. Daarnaast kriebelde de ondernemerslust bij de jonge entrepreneur; de wensdroom om een eigen bedrijf te starten. De eerste serie van honderd kleurrijke sjaals met contrasterende bies verkocht ze tijdens "een soort Tupperware-party", maar een amateuristische start was het niet. "Als je iets doet, moet het goed. Dat zit in ons. Ook als je bijvoorbeeld een feestje geeft, dan moet het wel een héél goed feestje zijn, waar alles aan klopt." Daarom werd zus Violet, die grafisch vormgever is, erbij betrokken om logo en beeldtaal van het prille merk te ontwikkelen nog voordat de eerste sjaal goed en wel verkocht was. En daarom zijn ook de allereerste exemplaren al van eigen, kenmerkende POM-labeltjes voorzien.

Tijdens die eerste verkoopactie werden zestig sjaals verkocht aan mensen die nu nog steeds toegewijde POM-klanten zijn. Een soort ambassadeurs eigenlijk die regelmatig een nieuwe aanschaffen en het merk aanprijzen bij hun vrienden. "Wij hebben heel leuke klanten, daar hebben we veel geluk mee."

Medio 2012 was het tijd voor de volgende stap. Na ontelbare braderieën en fairs, werden de eerste winkeliers benaderd. Een belangrijke move voor wie volume en groei wil boeken. "We zijn heel selectief te werk gegaan, hebben alleen winkels benaderd die we zelf echt leuk vonden." Terwijl veel retailers in deze tijd op de rem trappen en nauwelijks openstaan voor nieuwe waar, lukte het al snel zo'n zestig retailers te overtuigen van het product. Liesbeth: "POM-sjaals zijn ideaal voor bijverkoop in een modezaak, maar doen het ook in een cadeauwinkel erg goed. Daarnaast doen we ons best om retailklanten zo goed mogelijk te bedienen." POM Amsterdam hanteert een laag minimum orderbedrag en omruilen kan altijd. "Het motto is dat we 'samen sjaals willen verkopen', dus daar handelen we ook naar. Je kunt je in deze tijd als merk toch niet permitteren om je arrogant op te stellen tegenover een klant?"

De Bijenkorf diende zichzelf aan en nu liggen de POM-sjaals bij filialen van het warenhuis in heel Nederland. Behalve De Bijenkorf hebben de zusjes Lotgering meer klinkende namen voor zich weten te winnen. Zo zijn er gelimiteerde edities in samenwerking met het Rijksmuseum, met het Van Goghmuseum en is het merk op vluchten van KLM te koop.

Nu lonkt het buitenland. POM Amsterdam heeft vijftien verkooppunten in Zweden en wil volgend jaar graag in Duitsland van start. Liesbeth: "Maar als we in andere landen beginnen dan wil ik daar wel een stevige basis bouwen en goed verkopen in meerdere winkels. Met één verkooppunt kun je niet zeggen dat je in een land echt actief bent, vind ik." Het is een beetje als met die feestjes van de zusjes Lotgering: Als je het doet moet je het goed doen. Dus wanneer je een merk opbouwt, moet het wel succesvol merk zijn.

crisiskraker
POM Amsterdam