• Home
  • V1
  • Leads
  • De ambities van een nieuwe generatie Kemperman

De ambities van een nieuwe generatie Kemperman

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

Cora Kemperman wilde liever geen familie in haar bedrijf. Maar er waren zoveel overeenkomsten met haar nichtje Saskia Kemperman: allebei hebben ze naast een creatieve loopbaan als stylist en ontwerper, ook ervaring als inkoper

bij retailorganisaties. Saskia: "En ik hoef me niet in te leven in de doelgroep. Ik bèn de doelgroep."

In 1995, vers van

de Amsterdamse modeopleiding Amfi, stapt Saskia Kemperman voor het eerst het bedrijf van haar tante binnen voor een stage. De kleding droeg ze al. Maar dat ze het bedrijf uiteindelijk zou overnemen, was nooit de bedoeling. Cora zou haar bedrijf - met negen eigen winkels in Nederland en België - het liefst blijven runnen tot ze er dood bij neer zou vallen, zei ze twee jaar geleden tegen de Volkskrant. "Ze wilde er geen familiebedrijf van maken," vertelt Kemperman over haar tante. "Ze heeft andere opvolgers gezocht, maar koos uiteindelijk toch voor mij als creatief directeur. Ik vind het een unieke kans om een eigen bedrijf te besturen."

De Kempermannen werkten allebei als inkoper voor ze zich op het ontwerpvak stortten. Cora bij V&D en Peek & Kloppenburg - waar ze ook het merk Mag & Maggie opzette. Saskia kocht in voor grote ketens als Didi. "Het helpt absoluut bij het ontwerpen, de inkoopervaring," zegt Saskia. "Nu kan ik denken in aantallen, sets en heb ik retailervaring. En je kunt wel iets heel creatiefs ontwerpen, maar als je niet weet of het verkoopt, heb je er niets aan."

Toen de kogel eenmaal door de kerk was - dat Saskia haar tante zou opvolgen bij Cora Kemperman - volgde een intensieve, drie jaar durende inwerkperiode, waarin ze het handschrift van Cora leerde. Na een jaar creëerde ze de hele collectie al, met haar voorganger als back-up. "Het ging heel geleidelijk, de klanten merkten niets. De collectie is niet heel anders geworden, maar ik heb wel een jumpsuit ontworpen, dat zou Cora minder snel doen."

De huidige creatief directeur en algemeen directeur van Cora Kemperman, Brigitte de Wilde, kennen elkaar van hun tijd bij We Fashion. Ze zien het als hun taak om het merk autonoom te laten blijven; ze ontwerpen en produceren alles zelf, verkooppunten buiten de eigen winkels zijn er niet. Ook De Wilde - sinds 2010 werkzaam bij de Nederlandse modeketen - zoog tijdens die eerste drie jaar het DNA van het modebedrijf in zich op. "Ik reisde naar de fabrikanten in India, Portugal, Italië, Polen, België en Nederland. Cora Kemperman werkt al zeventien jaar met deze bedrijven. Wij zijn erg trouw aan onze relaties en zij aan ons. Daarnaast besteden we veel aandacht aan maatschappelijk verantwoord ondernemen: goede arbeidsomstandigheden en zo veel mogelijk gecertificeerde stoffen als biologisch katoen."

Het duo wil dat meer vrouwen - moderne vrouwen die op zoek zijn naar mode die langer meegaat dan de trends en die goed is voor de wereld, betrouwbaar en betaalbaar is - Cora Kemperman leren kennen. Het huidige marketingbeleid noemen ze 'introvert'. Het label mag meer naar buiten treden. "Zodat vrouwen die ons niet kennen denken: wat een exclusief en betaalbaar merk," zegt De Wilde. De dames gaan ook meer focussen op social media. Cora zelf was daar nooit zo mee bezig.

Nog een belangrijke verandering: vanaf de herfst- en wintercollectie van dit jaar start Cora Kemperman met de verkoop via een webshop. Handig voor de klanten: veelal werkende vrouwen. En voor internationale consumenten. Regelmatig komen er vragen binnen van toeristen die de kleding ook willen aanschaffen als ze weer thuis zijn. De mogelijkheden voor winkels in het buitenland worden onderzocht, maar het merk wil vooral exclusief blijven.

Cora Kemperman zelf bemoeit zich niet meer met het label dat haar naam draagt. "Af en toe komt ze langs, en we hebben contact, maar dat is omdat we familie zijn," zegt Saskia. "Ik weet zeker dat ze trots is, en blij met de keuze die ze heeft gemaakt voor Brigitte en mij."

Yasmine Esser

Cora Kemperman