Edelkoort: 'Wie nog iets kan doen, doet een plooirok'
bezig met laden...
Er
Tijdens het vragenuurtje na afloop van de presenatie sprak de trendwatcher haar vertrouwen uit in het middensegment van de mode, maar zij noemde bijvoorbeeld ook merken als Vanessa Bruno, Isabel Marant en Paul & Joe, die in ons land eerder tot de duurdere kledingcategorie worden gerekend. "Je hebt wel zeven prijspunten tussen het hoge en het lagere kledingsegment," zegt zij. Genoemde merken zijn volgens Edelkoort juist tijdens de crisisjaren enorm in populariteit gegroeid. "Tot voor kort had niemand ervan gehoord en nu zijn ze opeens overal."
Laagjes, plooien en draperieën
De langdurige economische crisis heeft een stempel gedrukt op de maatschappij en op mode. Edelkoort: "We voelen ons verlaten. Mensen en bedrijven zijn erg op zichzelf gericht, omdat ze zo lang hebben moeten knokken om te overleven." Hoog tijd om weer wat liever te worden, vindt de trendwatcher. In haar presentatie voor zomer 2015 is dat vertaald naar een rijk stofgebruik met veel plooien en draperieën, quilting en laagjes, dit alles onder de centrale noemer 'Gathering'.'Gathering' is verdeeld in achttien thema's die deze keer opvallend eenduidig zijn, zowel het beeld als de kleurkaart. Voor het eerst werd onder de inleidende diapresentatie één muziekstuk gedraaid. Voorheen kreeg ieder thema een eigen klank. Maar 'Draped', 'Pleated' en 'Layered'; 'Wrapped', 'Ribboned' en 'Veiled'; 'Frilled' en 'Disguised', hebben dan ook veel gemeen. Het gaat allemaal over draperen, vouwen en omhullen en volgens Edelkoort over "het toevoegen van een derde dimensie door het plooien, mouleren, stikken en borduren van stof". Tegen de 350 modeprofessionals in de zaal zei ze: "Als je nog iets kunt doen dit seizoen, doe dan een plooirok."
Esmerij van Loon
Foto's: Werk van Mme. Grès ter inspriratie voor zomer 2015