• Home
  • V1
  • Leads
  • Eerste lesjaar Jean School van start met 18 denim-idolaten

Eerste lesjaar Jean School van start met 18 denim-idolaten

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

In Amsterdam is de eerste denimopleiding ter wereld van start gegaan. De Jean School is een samenwerking tussen House of Denim en het ROC van Amsterdam (ROCvA). Studenten leren in drie jaar tijd alle ins en outs van het vak en mogen zich daarna

denim developers noemen.

“Het
is mijn ambitie om de nieuwe generatie denimontwerpers en -ontwikkelaars op te leiden,” vertelt James Veenhoff, de drijvende kracht achter jeansplatform House of Denim en initiatiefnemer van de Jean School. “Het is heel specifiek, dus echt anders dan een modeopleiding. Daarom zijn we ermee begonnen.” Na een succesvolle pilot eerder dit jaar kwamen er bijna dertig aanmeldingen binnen. Aan de hand van persoonlijke gesprekken en een ontwerpopdracht zijn er uiteindelijk achttien leerlingen geselecteerd. Voor toelating is een vmbo-t diploma of een overgangsbewijs naar havo 4 vereist – en een grote passie voor denim uiteraard. De gemiddelde leeftijd is 23 jaar, wat aan de hoge kant is voor een mbo-opleiding. “Onder hen zijn studenten die nooit eerder een leuke opleiding tegenkwamen en nu eindelijk iets hebben gevonden wat ze echt aanspreekt. Hierdoor zijn ze extra gemotiveerd,” aldus Veenhoff.

In het nieuwe gebouw van de ROCvA, aan de Europaboulevard recht tegenover de RAI, beschikken de studenten over een groot atelier dat speciaal voor de nieuwe opleiding is ontworpen. De praktijkgerichte lessen worden verzorgd door vaste docenten van het ROCvA. Ontwerpen, naaien, pasvorm, sales, weven, wassen en behandelen – alle facetten van het jeanssegment komen aan bod. Grote spelers als Levi’s, Hilfiger, Scotch & Soda en Denham zijn blij met de komst van de eerste jeansopleiding. Zij participeren in het onderwijsprogramma door gastcolleges, bedrijfsbezoeken, opdrachten en stageplekken aan te bieden. Zo zijn er om de week gastcolleges van inspirerende mensen uit de industrie, die hun expertise en persoonlijke ervaringen met de studenten delen.

Duurzaamheid is een belangrijk aspect van de Jean School. De jeansindustrie is zeer vervuilend, tijdens de productie wordt heel veel water gebruikt en chemicaliën. Vervolgens belanden de spijkerbroeken soms voor nog geen twintig euro in de winkel. Dat kan echt niet, vindt Veenhoff. Hij wil de studenten aanmoedigen om na te denken over nieuwe concepten voor een schonere, drogere en slimmere industrie. ‘Towards a brighter blue’ is het motto van House of Denim.

Onder belangstelling van pers, vonden vorige week donderdag de eerste gastcolleges plaats. Sprekers Alex Jaspers (Scotch & Soda, Amsterdams Blauw), Menno van Meurs (Tenue de Nîmes) en Wouter Munnichs (oprichter van de blog Long John) deelden hun liefde voor het product met de eerste lichting studenten. De drie denimexperts sloten hun college af met de woorden: “Jullie zijn de ambassadeurs van de Jean School, wees er trots op. We hopen jullie over drie jaar allemaal terug te zien in een leuke functie bij één van onze bedrijven.”

Natasja Admiraal

Lees meer over de eerste lessen van Jean School in het nieuwe FashionUnited magazine, dat 25 september verschijnt.
House of Denim
James Veenhoff
Jean School
ROCvA