• Home
  • V1
  • Leads
  • Eerste Sacha Award in België uitgereikt

Eerste Sacha Award in België uitgereikt

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Voor het eerst is de 'Sacha Shoe Award' in België uitgereikt. De prijs, die voortkomt uit een samenwerking tussen Royal Academy of Fine Arts of Antwerp en schoenenketen Sacha, is het resultaat van een workshop en wedstrijd voor laatstejaars studenten aan de Mode Academie van Antwerpen. Tijdens deze workshops

bood Sacha de studenten de kans te ruiken aan het vak schoenontwerpen en werd de studenten gevraagd een schoenontwerp in te dienen dat aansloot bij hun afstudeercollectie. Bij het bepalen van de winnaar werd niet alleen gekeken naar de styling, maar het ontwerp moest ook in 3D kloppen. “Verrassende en prachtige inzendingen waren het gevolg,” zo liet de jury weten. Deze jury, samengesteld uit professionals uit de Belgische modewereld (Walter Van Beirendonck, Veerle Windels, Els Proost, Dirk Van Saene, Maureen De Clercq, Helena Rietjens en Paul Termeer), koos Stéphanie D’heygere (25) met haar ontwerp ‘Van de hak op de tak!’ als winnares. Bijzonder, want D’heygere was een van de weinige Belgische studenten die meededen aan de wedstrijd. Haar ontwerp bestaat uit een combinatie van natuurlijke materialen waarbij een hak, lijkend op een tak, overvloeit in een grof gebreide kous.

“Mijn schoen werd ontworpen in functie van mijn afstudeercollectie. Die is grotendeels geïnspireerd op freaks met als ultieme inspiratiebron de schilderijen van Jheronimus Bosch. Zijn compositiespel van half mens/half dier en half mens/half plant probeer ik letterlijk en figuurlijk in mijn collectie te vertalen. Zo heb ik bijvoorbeeld een paar outfits ontworpenwaarbij de broek doorloopt in collants. Dit principe komt ook terug in de schoen,” vertelde D’heygere, die eerder stage liep bij Jean-Charles de Castelbajac in Parijs, over haar schoen.

De samenwerking met de Mode Academie van Antwerpen past in het project ‘Sacha supports upcoming talent’. Dit project is opgezet om jong talent een platform te bieden. Nathalie Gadeyne, Marketing Manager bij Sacha: “Bij de keuze van de winnaar wordt niet gekeken naar commercialiteit, maar veel meer naar designvocabulaire. Dit is vrij uniek. Bij samenwerkingen met opleidingen zit er voor de meeste bedrijven toch vaak een erg commercieel oogpunt achter. Wat wij willen is in contact blijven met de basis van de mode. Indien je de studenten in dit stadium al zou beperken tot een ‘commercieel ontwerp’ verlies je veel van die prachtige ruwe diamanten die nog niet beïnvloed zijn door wat er wel of niet verkoopt. Deze insteek houdt het Sacha merk jong en geloofwaardig.”

Het winnende ontwerp zal tijdens het eindejaarsdefilé van de Antwerpse Modeacademie voor het eerst worden geshowd en is vanaf 10 juni exclusief verkrijgbaar in geselecteerde Sacha verkooppunten. De prijs van de schoen zal gewoon een Sacha prijs blijven. Design tegen betaalbare prijs. In Nederland heeft de schoenenketen een soortgelijke wedstrijd - de Sacha Golden Heel Award - in samenwerking met het Fashion Institute Arnhem (FIA).

Beeld: Het winnende ontwerp

Sacha