• Home
  • V1
  • Leads
  • FNG: In 2013 eerste Claudia Sträter-winkels in België

FNG: In 2013 eerste Claudia Sträter-winkels in België

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

“Elkaar toevallig tegen het lijf gelopen”, zo is de overname van Claudia Sträter door de Belgische FNG Group ontstaan, vertelt algemeen directeur Dieter Penninckx. “Het merk stond niet te koop. Maar de vorige eigenaren hebben

Claudia Sträter terug op de kaart gezet. Voor hen was het af.” FNG wil met het merk België weer veroveren.

I

n zo’n drie maanden was de deal tussen FNG en 2Deal Ventures, eigenaar van Claudia Sträter rond. “Qua bedrijfscultuur hadden we de grootste match,” vertelt Penninckx, algemeen directeur van de FNG Group. “We hebben dezelfde waarden. Dezelfde no-nonsense mentaliteit.”

Penninckx noemt de aankoop een ‘vriendelijke overname’. “Het hartje van het merk blijft bestaan. We hebben geen intenties om het beeld of het imago van Claudia te veranderen. Daar gaat het juist bij andere overnames soms mis, dat er met een merk gefreewheeld wordt en de identiteit verloren gaat.” Aan het creatieve team en het management van Claudia Sträter zal dan ook niet worden gesleuteld. Frits Helmstrijd, sinds 1998 lid van de directie en sinds 2009 algemeen directeur, zal aan het roer blijven staan. Ook de uitrol van het vorig jaar geïntroduceerde winkelconcept - met catwalkbeelden, meer etalagefiguren en een wand bekleed met een groene deken van planten - gaat FNG niet dwarsbomen.

De grootste verandering voor het Nederlandse modemerk is de terug keer naar de Belgische markt. Onder de vorige eigenaar, investeringsmaatschappij 2Deal Ventures, werden de twee winkels in Duitsland en acht in België gesloten in 2009. De resultaten waren daar toen niet goed, mede door de economische crisis. Ook de collectie sloot in die tijd minder aan bij de wensen van de klant, omdat de kleding te ‘internationaal’ zou zijn. Op de Amsterdam Fashionweek, in februari 2010, vertelde Helmstrijd dat het merk in het verleden een modieuze wending had genomen, die niet zo goed was uitgepakt.

De Belgische topman ziet weer potentie in de Belgische markt voor het Nederlandse merk. “De vorige eigenaar had als doel Claudia Sträter te herstructureren en er een rendabel merk van te maken. Dat is gelukt. Wij hebben een winstgevend merk gekocht, en dat willen we verder laten groeien. Een heel andere insteek.” En zit de Belgische consument wel te wachten op Claudia? “Wij denken van wel. Het heeft in ieder geval naamsbekendheid in Vlaanderen.” FNG wil wel eerst testen of de winkel aanslaat bij het winkelende publiek. Volgend jaar moeten daarom twee à drie pilotstores openen in Vlaamse grote en kleine steden. “Want als het in Antwerpen niet werkt, wil dat niet zeggen dat het in Gent of Hasselt ook niet aanslaat.”

FNG hoopt via Claudia Sträter en het hoofdkantoor van het merk in Diemen, de Nederlandse markt te kunnen betreden met de andere merken die het bedrijf in huis heeft: Fred & Ginger, Van Hassels, CKS en Baker Bridge. Voor die merken zoekt het bedrijf momenteel winkelpanden in Nederland. De ambitie is om een viertal winkels te openen in de loop van 2013.

Claudia Strater
FNG
FNG Group