Geen hoogmodische poeha bij ‘dorpsketen’ Tuunte
bezig met laden...
Hij gooide
Onder het bewind van Van Andel wil Tuunte zich meer profileren als ‘de bindende factor in de regio’. “Tuunte is vaak de enige kledingwinkel in het dorp,” zegt de algemeen directeur. “We zijn erg actief in de dorpen door lokale activiteiten te steunen of te organiseren. En we zijn lid van ondernemersverenigingen. Maar de binding met de bewoners gaat vanzelf, doordat de medewerkers om de hoek wonen. Laatst liep ik met een verkoopster over de markt in Haaksbergen. Zij herkende de mevrouw van de groentekraam uit de Tuunte-winkel. ‘Je moet straks even langskomen, want ik heb zo’n mooie blouse voor je,’ zei ze toen heel oprecht.”
Oost-Nederlandse keten Tuunte vaart nieuwe koers
Het interieur van de veertig filialen werd ook aangepakt. Volgens Van Andel was de uitstraling te mannelijk. Al moet de winkel wel overzichtelijk zijn. Het logo veranderde van blauw-oranje in zwart-wit. Tuunte fotografeert nu zelf de campagnebeelden, verkoopsters en klanten staan model.
De transformatie van Tuunte was volgens Van Andel hard nodig, want de keten voelt de economische tegenslag. “De markt in het oosten is vergelijkbaar met die in de rest van Nederland. Al is bijvoorbeeld het faillissement van Oad, met het hoofdkantoor in Holten, wel voelbaar. Zo’n 1700 medewerkers verloren hun baan in de regio.” Met overzichtelijke winkels, een toegankelijke collectie voor mannen, vrouwen en kinderen en betrokken medewerkers, hoopt Tuunte de formule te hebben gevonden om de omzet weer te laten stijgen. Van Andel: “We hebben ook een webshop en voordelige prijzen, maar daar kun je je als bedrijf niet mee onderscheiden, wel met toewijding en interesse in de klant.”
Yasmine Esser