• Home
  • V1
  • Leads
  • Geox blijft positief ondanks winstdaling

Geox blijft positief ondanks winstdaling

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

De omzet van het Italiaanse bedrijf Geox groeide in het eerste half jaar van 2011 met 3 procent. In totaal kwam de opbrengst voor het merk van de 'ademende' schoenen uit op 448,3 miljoen euro, een jaar geleden was dat 435,5 miljoen. Vooral in Azië

en Oost-Europa hoopt het schoenenmerk de rest van het jaar nog flink te groeien.

De nettowinst van het beursgenoteerde bedrijf daalde wel, en kwam uit op 24,3 miljoen euro, 13,6 miljoen euro minder in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Maar een jaar geleden had Geox ook al te maken met een winstdaling. Toen van 33 procent. Ongunstige valutakoersen, grondstofprijzen en stijgende loonkosten in producerende landen, veroorzaakte een kleiner verschil tussen de in- en verkoopprijs. De marge ligt nu op 45,9 procent, een jaar eerder was dat 50,7 procent.

De meeste groei had Geox in opkomende markten als China, Rusland en Oost-Europa, daar steeg de verkoop van het Geox schoeisel met 9 procent. Op thuismarkt Italië, waar zo'n 40 procent van de totale omzet van Geox binnenkomt, steeg de omzet met 3 procent tot 170,2 miljoen euro.

Het beste distributiekanaal bleek de brandstores. Hier verkocht Geox 16 procent meer schoenen. Momenteel zijn er 1077 Geox shops, waarvan 262 directly operated stores. Het modebedrijf sloot dit jaar 44 winkels, en opende de deuren van 82 nieuwe filialen. Het grootste deel van de Geox collecties ligt echter in multibrandwinkels, waar de omzet met 5 procent steeg.

Mario Meretti Polegato, oprichter van Geox, noemt de bedrijfsresultaten van de eerste zes maanden van het jaar, ondanks de winstdaling van 6,8 procent, 'solide'. "Het plan om meer monobrandstores te openen wordt voortgezet. Dit jaar openen in totaal de deuren van meer dan honderd nieuwe winkels. De meeste daarvan zullen frachisewinkels zijn, voor mij bevestigt dat vertrouwen van ondernemers, de kracht van het merk." Een van de filialen die Geox wil openen is een winkel in het centrum van Londen, ter ere van de Olympische spelen in 2012.

Polegato blijft positief en verklaart de rest van het jaar met vertrouwen tegemoet te zien. De reden: voor de wintercollectie noteerde Geox een stijging van 8 procent in het aantal orders van multibrandklanten.

Het vijftien jaar oude familiebedrijf, is bekend van de 'ademende schoen' en hecht veel waarde aan innovatieve schoenen en kleding. Tijdens de economische crisis bleef het bedrijf dan ook trouw 2 procent van de omzet investeren in research & development met als resultaat tientallen gepatenteerde uitvindingen. Geox maakt volgens eigen zeggen 'betaalbare luxe' voor modebewuste consumenten uit de middenklasse. "Zij zijn wel het meest gevoelig voor economische problemen," zegt Geox directeur Massimo Stefanello tegen Reuters.

Geox