• Home
  • V1
  • Leads
  • Kleine modeondernemer worstelt met onzekere consument

Kleine modeondernemer worstelt met onzekere consument

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Door het extreem lage consumentenvertrouwen is de omzet van kleine ondernemers in de mode- en schoenenbranche in het eerste helft van 2012 in alle segmenten achtergebleven. Dat blijkt uit cijfers van de modemonitor

van CBW-Mitex, waar bovengemiddeld veel kleine winkels bij zijn aangesloten.

Uit de cijfers blijkt dat de verschillende branches het met name in het tweede kwartaal van 2012 zwaar hadden. In de modebranche daalde de omzetachterstand van 2,8 procent in het eerste kwartaal verder naar 5,2 procent in het tweede kwartaal. In de schoenendetailhandel sloeg de omzetplus van 6,7 procent na het eerste kwartaal om in een min van 3,5 procent. De kindermode- en bodyfashionsector kregen het in het eerste halfjaar van 2012 het zwaarst te verduren. De omzet van badkleding en lingerie liep 5,9 procent terug en baby- en kindermodewinkels en de kinderschoenensector daalde de afgelopen periode respectievelijk met 5,1 en 10,4 procent.

Volgens CBW-Mitex is het kelderende consumentenvertrouwen de oorzaak van de omzetdaling. De brancheorganisatie, waar 17.000 winkels bij zijn aangesloten, doet daarom een oproep aan de Tweede Kamer om het herstel van het consumentenvertrouwen een speerpunt te maken van het nieuwe kabinet dat na de verkiezingen op 12 september aantreedt. Volgens hen kan dat er toe leiden dat het bestedingspatroon ombuigt naar een opwaartse spiraal.

“Duidelijkheid is nodig over thema’s als pensioenen, hypotheken en bijvoorbeeld zorg- en opvangkosten,” stelt Jan Dirk van der Zee, directeur van CBW-Mitex. “Met helderheid hierover ontzorg je de consument al heel veel . Samen met prikkels om de werkgelegenheid te stimuleren, werk je dan aan de randvoorwaarden om het juiste bestedingsklimaat te creëren.” Ook spreekt de brancheorganisatie haar zorgen uit over de aangekondigde BTW-verhoging. Mitex omschrijft de maatregel als ‘een hobbel met een averechts effect op de bestedingen’. “Voor de consument wordt het leven duurder en dat maakt hem nog voorzichtiger in zijn uitgavenpatroon,” aldus Van der Zee.

Cijfers van het CBS laten een minder negatief beeld zien
Met name kleinere detaillisten lijken te lijden onder het dalende consumentenvertrouwen. Eerder gepubliceerde cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) geven een minder negatief beeld. De omzet van non-foodwinkels kwam in het eerste kwartaal van 2012 0,8 procent lager uit dan een jaar eerder. De krimp was met name te wijten aan winkels in woninginrichtingartikelen, consumentenelektronica en doe-het-zelfartikelen die omzet inleverden. Textielsupermarkten wisten juist na vijf kwartalen van omzetdalingen weer een plus te noteren.

De cijfers over het tweede kwartaal zijn nog niet bekend, maar de afgelopen maanden hadden non-foodwinkels het, net zoals kleine modeondernemers, zwaarder. In april boekten winkels in bovenkleding 16,7 procent minder omzet en textielsupermarkten zagen hun omzet met 15,7 procent dalen door een volumekrimp. In mei steeg de omzet in modezaken 4,5 procent, maar textielsupermarkten zagen de omzet met 3 procent dalen. In juni noteerde de non-foodsector een lichte krimp, met name bovenkledingwinkels en textielsupermarkten leverden die maand omzet in. Grote internationale ketens lijken geen last te hebben van het dalende consumentenvertrouwen. Inditex, waar onder meer Zara, Bershka, Pull and Bear en Massimo Dutti onder vallen, Primark en H&M hebben in de eerste helft van 2012 alledrie een omzetstijging geboekt.

CBS
CBW Mitex
Consumentenvertrouwen
Mitex