Kleine modeondernemer worstelt met onzekere consument
bezig met laden...
Volgens CBW-Mitex is het kelderende consumentenvertrouwen de oorzaak van de omzetdaling. De brancheorganisatie, waar 17.000 winkels bij zijn aangesloten, doet daarom een oproep aan de Tweede Kamer om het herstel van het consumentenvertrouwen een speerpunt te maken van het nieuwe kabinet dat na de verkiezingen op 12 september aantreedt. Volgens hen kan dat er toe leiden dat het bestedingspatroon ombuigt naar een opwaartse spiraal.
“Duidelijkheid is nodig over thema’s als pensioenen, hypotheken en bijvoorbeeld zorg- en opvangkosten,” stelt Jan Dirk van der Zee, directeur van CBW-Mitex. “Met helderheid hierover ontzorg je de consument al heel veel . Samen met prikkels om de werkgelegenheid te stimuleren, werk je dan aan de randvoorwaarden om het juiste bestedingsklimaat te creëren.” Ook spreekt de brancheorganisatie haar zorgen uit over de aangekondigde BTW-verhoging. Mitex omschrijft de maatregel als ‘een hobbel met een averechts effect op de bestedingen’. “Voor de consument wordt het leven duurder en dat maakt hem nog voorzichtiger in zijn uitgavenpatroon,” aldus Van der Zee.
Cijfers van het CBS laten een minder negatief beeld zien |
De cijfers over het tweede kwartaal zijn nog niet bekend, maar de afgelopen maanden hadden non-foodwinkels het, net zoals kleine modeondernemers, zwaarder. In april boekten winkels in bovenkleding 16,7 procent minder omzet en textielsupermarkten zagen hun omzet met 15,7 procent dalen door een volumekrimp. In mei steeg de omzet in modezaken 4,5 procent, maar textielsupermarkten zagen de omzet met 3 procent dalen. In juni noteerde de non-foodsector een lichte krimp, met name bovenkledingwinkels en textielsupermarkten leverden die maand omzet in. Grote internationale ketens lijken geen last te hebben van het dalende consumentenvertrouwen. Inditex, waar onder meer Zara, Bershka, Pull and Bear en Massimo Dutti onder vallen, Primark en H&M hebben in de eerste helft van 2012 alledrie een omzetstijging geboekt.