Koopjesjagen in het buitenland
bezig met laden...
Wie
Doel van de wet? “Het zorgt voor een gediversifieerd winkellandschap waarin zowel groot als klein kunnen overleven,” legde Luc Ardies van de Unie van Zelfstandige Ondernemers (Unizo) eerder dit jaar uit aan het Belgische modevakblad Pure.
In theorie klinkt de wet, zeker voor zelfstandig ondernemers in de modebranche, heerlijk. Maar niet alle ondernemers houden zich aan de wet. Het bekendste voorbeeld is Zeb. De modeketen lapt al jaren de koopjeswet aan de laars door tijdens de sperperiode koopjes aan te kondigen en aan te bieden. En als één ondernemer gaat afprijzen, volgen er meer: kopieer- en angstgedrag.
Ook kent België het fenomeen fluistersolden, waarbij de wet wordt omzeild door wel korting te geven maar die niet te afficheren. Eén op de vijf modewinkeliers doet aan fluistersolden, blijkt uit een enquête onder bijna achthonderd ondernemers door beroepsorganisatie Mode Unie en Unizo. En koppelverkopen – als twee halen één betalen – zijn tijdens de sperperiode wel toegestaan.
Een ander probleem: Europese richtlijnen. Afgelopen zomer besliste de rechter in Dendermonde dat de sperperiode in strijd is met wetgeving uit Europa, over oneerlijke handelspraktijken. In november 2012 oordeelde het Hof van Cassatie - het hoogste rechtscollege van het land - dat de sperperiode niet langer houdbaar is. In februari dit jaar sprak het Europees Hof van Justitie zich uit over de sperperiode. Het antwoord: Als de sperperiode bedoeld is om consumenten te beschermen, dan is de Belgische wet niet in overeenstemming met de Europese richtlijnen. Maar als de sperperiode is ingesteld om de concurrentie tussen handelaars eerlijker te maken, dan mag het wel. Het Hof van Cassatie moet nu nadenken wat het doel is van de sperperiode.
In Duitsland werden de uitverkoopregels in 2001 versoepeld. Van de jaren dertig tot 2001 mochten producten maar met maximaal 3 procent worden afgeprijsd. Nog altijd bestaan er wettelijke regels die de concurrentie moeten beperken: de wet tegen de oneerlijke concurrentie.
De Duitse consument wacht inmiddels geduldig tot de sale start. Onderzoeksbureau Gfk ondervroeg onlangs voor Textilwirtschaft 9405 mannen en vrouwen over de uitverkoop. 61 procent van de respondenten gaf aan te wachten met het aanschaffen van een nieuwe zomergarderobe tot kledingstukken goedkoper worden. Aan de mode zelf ligt het niet: 72 procent vindt de modekleuren leuk, 64 procent is tevreden over de patronen en silhouetten van de huidige modecollecties.
In Nederland is momenteel ook een discussie over de uitverkoop. Jeanine van Eerd, eigenaresse van agentschap en distributeur Van Eerd Fashion Group, wil met moderetailers afspreken dat de sale in het vervolg begint op 1 juli en 1 januari. De Uitverkopenwet, die regelde dat winkeliers in vaste perioden uitverkoop mochten houden, werd in 1984 ingetrokken.
Lees ook:
Uitverkoop reguleren: niet van deze tijd of opluchting?
Franse retailers voor meer structuur in uitverkoop.
Over de Uitverkopenwet in Nederland.
Het interview met Jeanine van Eerd over haar plan om de uitverkoop te reguleren.