Mattijs van Bergen ontwerpt voor Aaiko
bezig met laden...
H
Het gaat om een exclusieve lijn van jurken, jassen, tops, rokken, knitwear en een suit, die de Nederlandse designer Mattijs van Bergen gaat ontwerpen voor modemerk Aaiko. De lijn zal deel uit maken van de wintercollectie 2012 van Aaiko en zodoende te koop zijn bij de 150 verkooppunten van het Nederlandse modemerk, in de zeven landen: Nederland, België, Canada, Griekenland, Japan, Turkije en de Verenigde Staten. De verkoop aan retailers begint in februari, in september zal de collectie dan in de winkels liggen.
Van Bergen, die naast de ‘Aaiko ♥ Mattijs’ collectie ook een eigen pret-a-porter collectie zal ontwerpen voor winter 2012: “Ik vind het fantastisch dat ik de kans krijg om een collectie te maken voor een veel grotere doelgroep met mijn eigen signatuur. En het leuke van de samenwerking is dat Pauline het type vrouw is waar ik voor ontwerp; sterk, vrouwelijk en sophisticated. Deze stijl zie je ook in Aaiko terug.”
‘New Glam’ en geplisseerde stoffen en plooien staan centraal in de collecties van Van Bergen, die na zijn afstuderen aan Artez in Arnhem en aan het Central Saint Martins College in London, werkt aan zijn eigen label, maar stiekem droomt om als hoofdontwerper te werken bij Yves Saint Laurent. Na zijn eindexamen werd Van Bergen – zoon van een edelsmid en kunstschilder – onder meer uitgenodigd om te solliciteren bij Louis Vuitton en Gucci, maar ondanks dat de gesprekken goed verliepen, kwam het niet tot een baan. "Toen ik vervolgens van een klasgenoot hoorde dat die bij Jil Sander kon komen werken voor 600 euro per maand, heb ik besloten voor mezelf te beginnen,” zei hij in 2008 tegen FashionUnited.
Aaiko is Japans en het betekent zoiets als 'stoer en vrouwelijk'. Zelf omschrijft ontwerpster Brakenhoff het als ‘een creatief label met designerstouch’. Haar inspiratie krijgt Pauline door reizen, waardoor de kleding een mix is van diverse invloeden. "Aaiko is een merk dat vrij veel ongebruikelijke technieken gebruikt,” zei ze drie jaar geleden tegen FashionUnited. “Er zitten origami- en moulageachtige stukken tussen. Als ik daarmee aan kom bij een fabriek, krijg ik negen van de tien keer te horen: 'Dat kan niet'. Maar het kan natuurlijk best, alleen moet ik er even iets meer de tijd voor nemen om hen daarvan te overtuigen. Ik heb vaak bij de fabrikant staan vouwen met papier en stof om te laten zien hoe ik het precies bedoel. Uiteindelijk lukt het dan meestal toch nog."