• Home
  • V1
  • Leads
  • Meer kleding verkocht via internet in eerste helft 2013

Meer kleding verkocht via internet in eerste helft 2013

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

De omzet van de leden van online winkel vereniging Thuiswinkel.org, is in de eerste zes maanden van 2013 gestegen met 8 procent in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. In totaal kwam de omzet van de online shoppingmarkt in

Nederland uit op 5 miljard euro.

De

verkoop van modeartikelen steeg met 14 procent naar 395 miljoen euro. Ook speelgoed, muziek en computer hardware verkochten goed op het web. Dit blijkt uit de Thuiswinkel Markt Monitor, het halfjaarlijkse onderzoek naar online consumentenbestedingen dat wordt uitgevoerd door Blauw Research in opdracht van Thuiswinkel.org, de belangenvereniging van bijna 2000 webwinkels in Nederland.

Ed Nijpels, de voorzitter van Thuiswinkel.org: “We zeiden het vorig jaar ook al, maar de recessie heeft nog altijd geen vat op de online retailmarkt gekregen. Zowel de ondernemers als wij zien nog voldoende kansen voor groei. De consument krijgt meer vertrouwen in online shoppen en komt steeds vaker terug.”

Online modewinkels boekten omzet van 395 miljoen

De omzet van webwinkels groeide vooral doordat het aantal bestellingen steeg. In de eerste helft van 2013 werden 46 miljoen online bestellingen gedaan. Online kopers doen gemiddeld vijf orders per persoon in het eerste halfjaar van 2013. De waarde per bestelling ligt rond de 110 euro. Ook het aantal mensen dat online koopt is gestegen. In de eerste zes maanden van 2013 kochten 8,8 miljoen Nederlanders een product of dienst via het web. In de eerste helft van 2012 kochten nog 8,5 miljoen Nederlanders online.

De verwachtingen voor de rest van het jaar zijn positief. Smartphones en tablets zijn de drijvende kracht achter de omzetgroei. "Daarnaast blijven zowel fysieke als web retailers fors investeren in het online kanaal en ontstaan veel nieuwe initiatieven die het mogelijk maken voor consumenten om makkelijk te switchen tussen on- en offline kanalen," aldus Frank Sibbel van Blauw Research.

Thuiswinkel
Thuiswinkel.org