• Home
  • V1
  • Leads
  • Minder omzet voor Salvatore Ferragamo in Azië

Minder omzet voor Salvatore Ferragamo in Azië

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Het Italiaanse modehuis boekte in 2013 een omzetstijging van 9 procent naar 1,26 miljard euro. Voor analisten was dit geen verrassing. Zij hadden al verwacht dat de groei van 17 procent in 2012 zou afnemen. Aandelen in het bedrijf, die het afgelopen jaar met 60 procent waren gestegen, daalden met

1,65 procent.

Vraag in China neemt af

Ferragamo
zag de vraag in Azië - met name in China - het afgelopen boekjaar dalen. De regio is met een derde van de totaalomzet de belangrijkste afzetmarkt voor het modehuis. In 2012 groeide de omzet daar nog met 18 procent. Afgelopen jaar boekte het een groei van 11 procent naar 466,5 miljoen euro.

Het verlangen naar luxe vanuit China lijkt tanende. Luxe modehuis Tod's rapporteerde een dag eerder ook verminderde groei in het gebied. Volgens Reuters zou dit te maken hebben met verandering van het consumentengedrag in China. Er zou meer worden gekocht in het buitenland, en de aanscherping van regels omtrent steekpenningen voor ambtenaren heeft als gevolg dat er minder luxe cadeaus worden gekocht.

In Europa steeg de omzet met 13 procent naar 326,2 miljoen euro, mede dankzij het koopgedrag van toeristen. Europa vertegenwoordigt 26 procent van de totaalomzet. In de Verenigde Staten steeg de omzet met 13 procent naar 290,3 miljoen euro, terwijl in Centraal en Zuid Amerika de omzet met 12,5 procent groeide. In Japan steeg de omzet iets met 0,7 procent, maar de zwakke yen zorgde in feite voor een daling van 13,5 procent.

De omzet van schoenen nam met 7,5 procent toe, terwijl tassen en lederwaren met 16,4 procent groeiden. Samen vertegenwoordigen de twee categorieën 76 procent van de totaalomzet. De omzet van ready-to-wear daalde met 4,5 procent.

De omzet uit groothandelsactiviteiten, waaronder ook filialen op luchthavens en treinstations, is voor Ferragamo een belangrijke bron van inkomsten, en zal volgens CEO Michele Norsa in 2014 blijven groeien. Met een groei van 14 procent in 2013 doet de divisie het beter dan het eigen winkelnetwerk, waar de vergelijkbare omzet afnam tot slechts 1 procent in het vierde kwartaal, ten opzichte van 7,8 procent in hetzelfde kwartaal van 2012.
Salvatore Ferragamo