• Home
  • V1
  • Leads
  • Mode in noodtempo?

Mode in noodtempo?

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Onlangs verscheen een artikel waarin aandacht werd besteed aan de gevolgen van de meedogenloze modekalender voor ontwerpers en producenten. Suzy Menkes, moderedactrice van de Herald Tribune, schreef: "De

mode industrie werkt in meerdere opzichten niet: catwalk shows voldoen niet aan retailverwachtingen; ontwerpers kunnen de vraag niet bijhouden; en consumenten kunnen geen jas kopen in de winter. Dus wie is hiervoor verantwoordelijk?"

Voor
veel ontwerpers is de kalender een onophoudelijke loopband, een machine die steeds sneller wil, terwijl niemand het tempo kan bijhouden. Als we kijken naar de val van John Galliano, de dood van Alexander McQueen en zoveel andere ontwerpers die in een afkickcentrum belandden (denk aan Marc Jacobs), dan is dat toch wel een erg hoge prijs die zij moeten betalen voor het bedenken van frisse, vernieuwende collecties seizoen na seizoen, jaar na jaar.

Catwalk collecties niet langer meest winstgevend

Het probleem is dat retailers niet langer tevreden zijn met twee collecties per jaar. De meest belangrijke leveringen zijn voor de winkels niet eens de kleren die op de catwalk te zien zijn, want deze zijn maar ongeveer acht weken in de winkels verkrijgbaar. De meest winstgevende collecties zijn de vroege najaars- en resortcollecties.

Als we het per seizoen bekijken, worden zomer en winter mode nu aangevuld met voorjaars- en najaarsmode, samen met Resort in november en de vroege najaarscollectie in mei. Gevestigde modehuizen hebben meestal twee coutureshows per jaar, ook twee keer per jaar herenmodeshows en misschien nog een diffusion lijn. Daarnaast hebben ze waarschijnlijk promotionele shows in Hongkong, Singapore of Moskou - markten met genoeg koopkracht - en daarmee loopt het totaal aantal collecties makkelijk op tot tien per jaar. Als dit inderdaad de kalender is voor een modehuis, dan betekent dat bijna een show per maand. Daar is niets glamorous aan; het is moordend en heeft negatieve gevolgen voor de industrie.

Ontwerpers hebben geen tijd om te pauzeren, om bij te tanken voordat ze aan de volgende collectie moeten beginnen en worden gedwongen om op een zeer hoog en intensief niveau te presteren.

Zoals Menkes schrijft, moeten we accepteren dat het tegenwoordige tempo van de mode deel uitmaakt van het probleem achter de val van John Galliano et al. De druk op zowel de begrotingen als de ontwerpers is enorm. En terwijl alleen de grote bedrijven zich de grote ready-to-wear shows kunnen veroorloven, worden kleinere merken daardoor gedwongen om op hetzelfde niveau te presteren.

Hoe moeten we deze eindeloze hang naar vernieuwing ontcijferen als er geen eenvoudige seizoenen meer zijn? Tijdens de zomermaanden, als we op zoek gaan naar luchtige topjes en maxi jurken, hangen de wollen jassen al in de winkels. En begin november zijn de jassen verdwenen om plaats te maken voor de resortcollecties.

Dus wie is hiervoor verantwoordelijk? Is het de eindeloze vraag naar nieuwe mode van de consument? Zijn het de media en de modebladen? Het internet waar alles meteen voor iedereen beschikbaar is en moet zijn? Of is het de industrie zelf? Is de enige luxe die ons nog rest de mogelijkheid om nieuwe en exclusieve kleding te kopen wanneer wij het willen?

Vroeger duurde het zes maanden eer een ontwerper de stoffen had besteld en de catwalk collectie had geproduceerd en deze aan de winkels had geleverd. Helaas kunnen de grote ontwerpers de fast fashion ketens zoals H&M, Topshop, Zara, Target en J. Crew, die hun collecties in fabrieken in Bangladesh en China produceren waar de uurlonen van de arbeiders net zoveel zijn als de prijs van een knoop of rits in Europa, niet bijhouden. Tegen de tijd dat de merken hun collecties te koop kunnen bieden, hebben deze ketens hun versie van de grote collecties allang in de winkels hangen.

En dus lijkt er, zolang het rad van de mode steeds harder draait, geen rust te komen. Winkels verwachten nieuwe producten en de modehuizen moeten blijven presteren. Het is onvermijdelijk dat er nog meer ontwerpers de komende seizoenen zullen instorten.

Bron: Suzy Menkes, Herald Tribune
Photo: Alexander McQueen