‘Modebranche moet focussen op nichemarkten en ouderen’
bezig met laden...
Voor
Probleem voor fysieke winkels is wel dat ook online spelers gaan focussen op service. Michel Koster, sector banker retail bij ABN Amro: “Technologische ontwikkelingen volgen elkaar steeds sneller op en het wordt in feite gemakkelijker de klant echt te leren kennen door de komst van social media. Zo bestaat de mogelijkheid om het inzicht in het koopbeslissingsproces van de consument continu te verhogen.”
De mode-industrie floreert online. Vorig jaar groeide de markt met 13 procent, dit jaar wordt een omzettoename van 10 procent verwacht. In 2011 deden 900 duizend mensen, vooral boven de 45 jaar, hun eerste online aankoop. Eind vorig jaar zag het Centraal Bureau voor de Statistiek ook al een trend bij ouderen, vooral bij 65-plussers. Was in 2005 nog maar 16 procent van de 65- tot 75-jarigen actief als online shopper, in 2011 steeg dat percentage naar 27 procent. Met name webwinkels die kleding en sportartikelen verkopen, zijn populair onder senioren.
Ook ondernemers in de schoenenbranche hoeven nog niet bij de pakken neer te gaan zitten, want in 2011 is de omzet in de schoenenbranche met 2 procent gestegen. Hoewel: voor dit jaar verwacht de bank weer een daling van 2 procent. Retailers worden geconfronteerd met fabrikanten die meer rechtstreeks verkopen aan consumenten. Samenwerken lijkt noodzakelijk, om klanten een zo groot mogelijk assortiment aan te bieden, waardoor er eerder tot aankoop wordt overgegaan. ABN: “Ondernemers kunnen gezamenlijk de online voorraad en het assortiment beheren, om zo te komen tot een optimale bediening van de klant. Deze nieuwe vormen van samenwerking leiden tot nieuwe verdienmodellen in de branche.”