• Home
  • V1
  • Leads
  • Modebranche ziet omzet slinken

Modebranche ziet omzet slinken

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Het eerste halfjaar van 2008 was niet eenvoudig voor de modebranche. De omzet over de eerste zes maanden daalde gemiddeld met 4,2 procent. Dat blijkt uit de Mitex Modemonitor, die vandaag werd gepresenteerd. Ook de schoenen- en sportbranche draaiden negatieve

omzetten, die respectievelijk 5,2 en 1,8 procent lager uitkwamen dan die van vorig jaar.

Een verrassing zijn de cijfers niet, verklaart Marcel Evers, manager branchekennis van CBW/Mitex: "Het dalende consumentenvertrouwen is een van de indicatoren waaraan je kunt afleiden dat er een omzetdaling aan komt."

De modebranche begon het jaar goed, maar door de slechte weersomstandigheden in maart en april bleven de omzetten in die maanden flink achter, met als uitschieter het segment baby- en kindermode waar de omzet met ruim 25 procent daalde. In mei maakte de omzet in alle segmenten een kleine inhaalslag, maar in juni zakte de groei weer onder nul.

De segmenten die het slechtst presteerden zijn de segmenten mannenmode (-6,3 procent) en baby/kindermode (-7,6 procent). In kindermode werden vooral minder stuks verkocht. De achtergebleven omzet bij herenmodezaken is volgens Mitex-voorzitter Jan Meerman vooral te wijten aan veranderingen in de maatschappij waar herenmodezaken niet genoeg op inspelen. "Ondernemers in dit segment zijn te weinig veranderingsgezind. Normaal gesproken is de herenmode een stabiel segment."

Winkels in vrouwenmode verkochten meer stuks, maar doordat er vooral goedkopere items werden verkocht, daalde de omzet alsnog met 1,9 procent. Deze daling wordt verzacht doordat ondernemers ook vaak goedkoper hebben ingekocht.

De omzet in het jeanssegment bleef stabiel, wat opvallend is omdat ondernemers in dit segment de afgelopen jaren voortdurend forse omzetplussen lieten zien. De kleinste omzetdaling werd behaald in het segment bodyfashion, waar de afzet met ruim vijf procent terugliep, maar de omzetdaling beperkt bleef tot een half procent dankzij de hogere prijzen. "De kwaliteit en de prijs van de verkochte artikelen nam toe, maar er kwamen minder consumenten binnen," aldus Jan Meerman. "Ondernemers in dit segment doen er goed aan zich te richten op het trekken van consumenten, nog boven omzetverhoging."

Voor schoenenverkopers ging 2008 goed van start. Vooral februari was een prima verkoopmaand met een omzetgroei van 12,7 procent. In maart en april viel de omzet terug. Het beste resultaat van het afgelopen half jaar werd geboekt in mei.
In de sportbranche waren de eerste vier perioden van vier weken matig qua omzetresultaat. Alleen het segment sportschoenen liet in periode 1 en 2 een voorzichtig plusje zien van 1,9 procent. Tussen 24 maart en 20 april daalde de totale omzet in het segment met zo’n tien procent. Mede dankzij de omzetplus van 10,7 procent tussen 19 mei en 15 juni bleef de daling van het branchegemiddelde beperkt tot 1,8 procent.

Hoewel Meerman niet verwacht dat ondernemers het eerste half jaar goed kunnen maken met een positieve score gedurende de tweede helft van het jaar blijft de Mitex-voorman positief: "Zelfstandig ondernemers zijn flexibel en hebben voor het komend halfjaar scherp ingekocht. Zo is het zelfs bij gelijkblijvende omzet mogelijk een verbeterd resultaat te realiseren. Ondernemers moeten lef tonen en zich onderscheiden van hun concurrenten om klanten te trekken. Goede ondernemers hebben alle kans om hoog te scoren."

Foto: Jan Meerman

Consumentenvertrouwen
Mitex
Omzet