Modemerk gefinancierd door consumenten
bezig met laden...
Krabbenbos ontwikkelde de modellen samen met de doelgroep. Ze organiseerde pasmiddagen en hield enquêtes. “Het merk is voor en door vrouwen gemaakt,” zegt de onderneemster. Het leek haar daarom ook veel logischer om vrouwen ook te benaderen voor de financiering, in plaats van naar de bank te stappen. “Daar ben ik niet eens aan begonnen, ook omdat ik dat wat ouderwets vindt. Nu heb ik meteen een aantal ambassadeurs. En dat er zoveel vrouwen wilden investeren in Qolors is een signaal dat er behoefte is aan het merk.”
Via crowdfunding haalde Krabbenbos 55.000 euro op. Ze ging op zoek naar honderd mensen die wilden investeren in het merk, en zo’n vijfhonderd euro wilden inleggen. Deelnemers staan hun geld voor vier jaar vast en krijgen daar een rente van vier procent voor.
Antoinette Oeberius Kapteijn doet mee als investeerder: “Ik was al jaren op zoek naar een label dat mooie basics maakt. En in mijn favoriete kleuren blauw en paars, ongeacht het seizoen.” Het geld heeft Krabbenbos uit aan de productie en aan de webshop. Momenteel wordt de kleding geproduceerd in Polen. In september gaat de website de lucht in.
Hoewel Krabbenbos er niet aan wilde beginnen om naar de bank te gaan, werd onlangs bekend dat naar de bank stappen voor ondernemers weer gemakkelijker wordt. Uit de MKB Financieringsmonitor van onderzoeksbureau EIM blijkt dat in december 2010 het aantal toegekende aanvragen is gestegen tot 48procent.
Rob Wolthuis, secretaris algemeen economisch beleid, onderwijs en innovatie bij MKB Nederland gaf in april nog tips aan FashionUnited. “Als je naar de bank gaat, bereid je dan heel goed voor. Weet waar je over praat en ken je financiële plaatje. MKB-Nederland geeft tips via Ondernemerskredietdesk.nl.” Ook modebranchorganisatie CBW-Mitex houdt zich bezig met kredietaanvragen. “Die worden regelmatig onnodig afgewezen. Soms omdat banken verouderde of verkeerde branchecijfers gebruiken,” laat de organisatie weten.